Kommentar
Læsetid: 2 min.

DR3 dyrkede kunsten at gå tæt på, men glemte det ansvar, der følger med

DR omlægger sin produktion for at gå en digital fremtid i møde. Det betyder blandt andet et farvel til DR3, der lægges sammen med P3. I løbet af sine otte år formåede kanalen både at udvikle en relevant niche og at skamride sin egen ambition om at komme tæt på
På det seneste har DR3’s nærgående dokumentarisme givet en dårlig smag i munden – for eksempel i programmet Våde veninder. Den erfaring må DR gerne tage med videre.

På det seneste har DR3’s nærgående dokumentarisme givet en dårlig smag i munden – for eksempel i programmet Våde veninder. Den erfaring må DR gerne tage med videre.

DR Presse

Kultur
8. oktober 2021

En storstilet plan for radikal forandring af vores alle sammens public service-mastodont DR blev fremlagt i mandags. DR vil omlægge sin produktion, så man fremover vil tage udgangspunkt i de digitale platforme, indholdet er tilgængeligt på, frem for i radio- og tv-kanaler.

Hvad det kommer til at betyde for selve indholdet og for ens eget forbrug af det, er det svært at se ud fra DR’s egen udmelding. En af de mere konkrete forandringer, DR har varslet, er dog, at det er slut med kanalen DR3 for de 15-31-årige, som altså nåede at få en levetid på otte år. Fra 2013 til 2020 som en regulær tv-kanal og det seneste år som en rent digital streamingkanal. Alt DR’s indhold til unge vil fremover blive samlet under brandet P3.

Med lukningen af DR3 er det oplagt at gøre status over, hvordan man på kanalen har forvaltet det lille, men vigtige hjørne af public service-opgaven, som det er at forsyne unge med seværdigt tv. Efter de første famlende år, hvor man satsede meget på amerikanske serier som Girls og Glee, formåede DR3 at skabe sig en niche med originale, egenproducerede dokumentarprogrammer.

DR3’s storhed og fald

Præmieeksempler på det gennembrud er f.eks. det ekstremt nærgående POV (2015-16), hvor man satte et kamera i panden på personer, der var selvskadende, blinde, sexarbejdere eller noget andet særligt, og lod seeren opleve deres hverdag gennem det. Det kunne også være reportageserien Prinsesser fra blokken (2016), der skildrede en række solariebrune, skønhedsopererede unge kvinder fra Vestegnen loyalt og med stort visuelt overskud. Det blev dengang det mest streamede program på DR’s hjemmeside nogensinde. Lidt af en bedrift for en dokumentarserie, der bare handler om, hvordan nogle bestemte mennesker går rundt og har det.

Det gik så godt, at vi i en leder i Information i 2017 kaldte DR3 for »den livgivende kilde til fremtidens public service-tv for unge, yngre og os allesammen« og skrev, at kanalen havde givet os »et socialt supermandsblik, der kan kigge ind i alle de kulturer, vi ikke selv er en del af, og som kan tilbyde friske og anderledes måder at indstille det blik på«.

På det seneste har DR3’s nærgående dokumentarisme dog givet en del dårlig smag i munden. I sin forhippelse på at komme tæt på har DR3 budt på adskillige dokumentarer, der gik tæt på de medvirkende på så klodset, ukritisk og/eller kompromisløs en måde, at det ikke virker forsvarligt. Seneste eksempel er dokumentarserien Våde veninder om to unge kvinder, der laver porno til OnlyFans og har svært ved at opretholde deres personlige grænser.

Historien om DR3’s storhed og fald er, at kanalen fik succes, da man satsede på dokumentarer, der går tæt på de medvirkende, og at den succes blegnede, fordi man ikke var tilstrækkeligt opmærksom på det ansvar, den ambition medfører. Den erfaring må DR godt tage med sig videre.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Børge Jacobsen

Efter DR blev barberet ned fra det hele til intet af den tidligere Venstre regering og DR TVA siden minder mere og mere om en dansk udgave af FOX News ser jeg ikke længere DR eller dansk TV overhovedet. Og det efter at have været en trofast DR TVA seer siden 60'erne.