Selvportræt
Læsetid: 10 min.

Generation Z: »Vi må konstatere, at vi ikke er håbløse romantikere, men håbløse nostalgikere«

Hvem er Generation Z, og hvilken kultur har formet dem? I denne mailkorrespondance går kulturredaktionens to generation Z’ere, Emil Høj og Rebekka Bundgaard – begge født 1997 – i dialog om deres generation
Hvem er Generation Z, og hvilken kultur har formet dem? I denne mailkorrespondance går kulturredaktionens to generation Z’ere, Emil Høj og Rebekka Bundgaard – begge født 1997 – i dialog om deres generation

Mia Mottelson

Kultur
15. oktober 2021

Rebekka Bundgaard:

Hey Emil 

Er du klar til en episk mailtråd om Generation Z? Hvad der har formet os, hvem vi er – og hvilke kulturprodukter der repræsenterer vores generation? Hvad er det første, der falder dig ind, når du skal sætte ord på vores generation?

kh Rebekka

Emil Høj:

Hej fellow Z!

Ja, helt klart. Det første, der falder mig ind, er, at vi er de første sande digitalt indfødte, som har hele internettets informationskammer til vores rådighed, og vi forbruger åndssvagt meget materiale – gerne flere slags materiale på samme tid. Vi vil inddrages i den offentlige samtale om klima, køn og etnicitet, fordi vi – ud over at have taget en højere uddannelse end vores forældre – ved en masse, som vi har læst og debatteret på internettet.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Hej Rebekka og Emil
Midt I jeres generations samtale kunne dette indspark i gennrationskampen måske være interessant for jer.

https://www.theatlantic.com/family/archive/2021/10/millennials-gen-z-boo...

Steffen Gliese

Der består et interessefællesskab mellem jer og bedste- (og olde-)forældregenerationen, det er de s...s 89ere, der kæntrer skuden med deres overforbrug, morakkeri og spidsborgerlige moral. Det så ellers virkelig godt ud, indtil den skide mur blev væltet, hvad ikke engang de tidligere østtyskere er ubetinget tilfredse med i dag, hvor de kender konsekvenserne.
Det, der kan gøre os lidt trætte - jeg er sidste årgang, der regnes til boomerne, og forskellen til Xerne er overvældende på den forkerte måde - er den fuldkommen uproblematiske tro på, at alting bare nødvendigvis må forblive, som det er: at I kommer til at leve i den samme form for arbejdsliv, som hersker i dag, at de nu herskende samfundsforhold mere eller mindre er urokkelige; men når man er så over de 55, ved man, at verden kan bevæge sig i andre retninger, der rummer nogle bedre perspektiver, og I burde om nogen vide, at vi i dag har nogle redskaber til at skabe rammerne for en bedre verden end tidligere, alene pga. overblik og kommunikation, men oveni kan man så lægge automatiseringen.
Et andet angrebspunkt hænger sammen med det: I forveksler kendskab til andres skriverier med friheden til at tænke selvstændigt. Men videnskaben fremstiller ikke manualer, den fremstiller analyser i tilbageblik og derfor altid lidt bagud i forhold til den materielle udvikling. Faktisk er det tit sådan, at forhold først kommer under luppen, når de er passeret og ligesom har nået deres endelig kulmination og dermed en mere komplet iagttagelighed.

David Zennaro, erik pedersen og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

- der er et godt gammelt slogan for den tanke: 'Handlinger gi'r Forvandling'!

Vartovkollegiet Vartovkollegiet

@ John

"Cohen is not arguing that when you’re born doesn’t matter for your life trajectory. Being an 18-year-old in today’s economic and cultural climate is a very different experience than being the same age in 1990 or in 1960. The period someone grows up in can shape how, when, and whether they form a family, own a home, pursue higher education, and attain financial stability. Cohen and Parker agree on all that."

Skribenterne deler en fælles oplevelse af at vokse op i en verden, der er markant anderledes end den deres forældre voksede op i. Pinskers overvejelser om sociologi og marketing er nok ikke vildt interessante lige her.

/ Jakob

Vartovkollegiet Vartovkollegiet

Endnu bedre:

"Even if generational labels are fake, they speak to something real. They have such a hold in the culture partly because they are a simple shorthand for talking about complex forces. “The labels are a way to recognize [how] we are shaped by our times and to understand social change,” "

/ Jakob