Baggrund
Læsetid: 9 min.

Sara Omar og Manyar Parwani beskylder hinanden for løgn og hetz: Her er, hvad vi ved om fejden

Siden sommer har de tre kulturfolk Sara Omar, Manyar Parwani og Omar Marzouk ligget i en bitter og forvirrende offentlig strid om sandheden om en kuldsejlet dokumentarfilm. Vi besvarer ti centrale spørgsmål i den forvirrende sag, hvor offentligheden endnu ikke kan vide, hvem der lyver og hvorfor
Sara Omar hævder, at Manyar Parwani og Omar Marzouk har udnyttet, at hun lider af diagnosen PTSD. Parwani mener, at Sara Omar »gentagne gange« løj over for filmholdet, og for eksempel sagde, hun var syg, og at hun havde »kræft i første fase«.

Sara Omar hævder, at Manyar Parwani og Omar Marzouk har udnyttet, at hun lider af diagnosen PTSD. Parwani mener, at Sara Omar »gentagne gange« løj over for filmholdet, og for eksempel sagde, hun var syg, og at hun havde »kræft i første fase«.

Sille Veilmark/ Mads Nissen

Kultur
22. oktober 2021

De seneste måneder har forfatteren Sara Omar, filminstruktøren Manyar Parwani og Omar Marzouk været i verbal krig i avisartikler og på sociale medier. Baggrunden er, at Sara Omar den 30. november 2017 udgav sin debutroman Dødevaskeren, der ifølge forfatteren selv blandede fiktive og faktuelle elementer. Bogen blev en sensationel bestseller og anmeldersucces. Kort efter udgivelsen blev Sara Omar enig med filminstruktør Manyar Parwani og producent Omar Marzouk om at lave en dokumentarfilm om hendes rejse fra ukendt til anerkendt forfatter, og allerede i januar 2018 gik de i gang med optagelserne.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Eva Schwanenflügel

Sikken en ormegård..

Med den dokumentation om Omars nære fortid i Danmark som Frihedsbrevet nøgternt fremlægger, er der en stor diskrepans mellem udlægningen af undertrykkelse og forfølgelse og den faktuelle historie, hvor forfatteren og hendes familie fremstår som helt uproblematisk integrerede mennesker med et famileliv præget af kunstneriske udfoldelser.

Vi må jo i den famøse ytringsfriheds navn håbe på, at den forkætrede dokumentarfilm en skønne dag bliver vist for offentligheden.

Ole Kristensen, Dorte Schmidt-Nielsen, David Breuer og Anne-Marie Esmann anbefalede denne kommentar

Jeg har forsøgt at læse hendes første bog, Dødevaskeren, men jeg kom ikke forbi den første side, som startede i et veritabelt blodorgie. Jeg forstår faktisk ikke, at det skulle være populært.

Eva Schwanenflügel

Både Socialdemokratiet og Inger Støjberg har anvendt sig af Omars beskrivelser af sin fortid på måder, hvor det ikke står klart hvad der er fiktion og hvad der er virkelighed, i deres kampagner imod udlændinge fra muslimske miljøer og politiske udspil om integration :

"Men når hun bringer sin personlige historie om social kontrol og et liv under jorden i spil som led i politisk aktivisme, så er hun forpligtet på fakta som alle andre aktivister. Det er netop denne del af Sara Omars virke, der har givet hende gennemslagskraft i den offentlige debat, og som har fået politikere til at interessere sig for hendes virke. 

Det kom til udtryk, da Socialdemokratiet havde Sara Omar på forsiden af partiets medlemsblad Socialdemokraten i forbindelse med et integrationsudspil.
Og i forbindelse med Instrukskommissionen i maj 2020 refererede tidligere udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg til Sara Omars bøger under afhøring. Støjberg gjorde det for at pege på problematiske forhold i muslimske miljøer.

Derfor er det relevant at undersøge, om Sara Omars offentlige ytringer stemmer overens med virkeligheden, og efterprøve, hvad der er op og ned, når hun siger forskellige og modsætningsfyldte ting."

https://frihedsbrevet.dk/hvad-har-sara-omar-ikke-fortalt-2/

Hanne Larsson, Per Klüver, Dorte Schmidt-Nielsen og David Breuer anbefalede denne kommentar

Frihedsbrevet virker umiddelbart tvivlsomt. Der er ingen baggrundsinformation om ejerskab eller formål på hjemmesiden, så troværdigheden er på linje med instagramopslag :\

Bjørn Pedersen

Kunne vi ikke også få en faktaboks om hvorvidt "dødevaskere" (kvinder der vasker vanærede døde kvinder) er en funktion der eksisterer i virkeligheden, og hvad det hedder på originalsproget (kurdisk eller arabisk?). Jeg har søgt mig frem til at det hedder "Mrdw-shor" på kurdisk (fra en artikel om bogen), men det får man ikke meget ud af at søge på. Antydes der at Sara Omar lyver om at mormoren var/er dødevasker, eller er det simpelthen selve funktionen/traditionen "dødevasker" der hævdes at være opfundet?

Er der i nuværende kurdisk kultur - eller måske kun irakisk kurdisk? - med andre ord, sådan en "social smitte"-forestilling/tradition magen til den vi selv havde med rakkere og natmænd der blev set som særligt "urene"?

Det må godt nok være træls at blive misbrugt af Socialdemokratiet og Inger Støjberg, når man er en der kæmper for menneskerettigheder :o

En såkaldt ligvasker er ikke ualmindelig i kurdisk/irakisk litteratur. Den læseværdige The Corpse Washer af Sinan Antoon beskriver en shiitisk familie, hvis beskæftigelse det er forberede lig, før de kan begraves.

Eva Schwanenflügel

@ Anders Lund

Umiddelbart tror jeg, du må have overset den store, orange knap i nederste venstre hjørne på Frihedsbrevet.

Her er et link til videre information om ejerkredsen og formålet med nyhedsbrevet :

https://frihedsbrevet.dk/om-frihedsbrevet/

Frihedsbrevet er tilmeldt Pressenævnet.

Per Klüver, Ib Gram-Jensen, Tina Peirano, erik pedersen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar