Læserbrev
Læsetid: 4 min.

Litteraturredaktør Peter Nielsens forståelse af Brandes’ fremmedfigur er problematisk

I sit essay ’Emigrantlitteraturen’ i Information opregner litteraturredaktør Peter Nielsen to forskellige emigranttyper, men der angives ingen forskelle, ud over om man kommer fra Europa eller ej. Det virker til, at alle fremmede skulle dele samme »rodløshed og hjemløshed«. Det er en problematisk måde at gå til stoffet på, skriver Søren Hjortshøj i denne kommentar
Kultur
19. november 2021
Hvordan skal Brandes’ fremmed-figurer forstås? Her er hovedpersonen selv malet i 1900 af Peder Severin Kröyer.

Hvordan skal Brandes’ fremmed-figurer forstås? Her er hovedpersonen selv malet i 1900 af Peder Severin Kröyer.

akg-images

Det var med stor interesse, at jeg satte mig til at læse Peter Nielsens (PN) essay »Emigrantlitteraturen«, hvor PN sætter sig det mål – intet mindre – at lave en form for Det Moderne Gennembrud 2.0 ved at sammenfatte efterkrigstidens europæiske litteratur som præget af en ny emigrantlitteratur. Det synes jeg lyder spændende, fordi jeg har skrevet bogen, Son of Spinoza. Georg Brandes and Modern Jewish Cosmopolitanism (2021). Heri behandler jeg netop, hvordan Brandes’ fremmedfigurer er centrale både i Det Moderne Gennembrud og i den jødiske kosmopolitiske tradition, som Brandes følger.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her