Kommentar
Læsetid: 2 min.

Mere undersøgende kulturjournalistik kræver strukturelle ændringer af redaktionerne

Kritisk undersøgende kulturjournalistik er blevet en skåltaletrend blandt mediechefer. Hvis de virkelig mener det, skulle de måske overveje at flytte nogle af deres kulturjournalister ud i gravergrupperne
I 2017 udgav Ekstra-Bladets nye journalistiske chefredaktør, Knud Brix, en digtsamling. Nu vil han styrke den kritiske kulturjournalistik på avisen.

I 2017 udgav Ekstra-Bladets nye journalistiske chefredaktør, Knud Brix, en digtsamling. Nu vil han styrke den kritiske kulturjournalistik på avisen.

Sille Veilmark

Kultur
19. november 2021

Ekstra Bladet har ansat en poet som journalistisk chefredaktør! Det er sandt; journalisten Knud Brix, der for nylig rykkede ind på Rådhuspladsen, udgav i 2017 digtsamlingen Natfolden. I et interview med Fagbladet Journalisten om sin første offentlige chefredaktørhandling – et jobopslag om, at avisen søger en ny boganmelder – taler Brix om, at Ekstra Bladets kulturdækning skal styrkes. Den skal være »kompromisløs, frygtløs og venneløs«, siger han og tilføjer, at »kulturen bliver også et fokusområde på vores undersøgende journalistik«.

Det lyder som sød musik for enhver, der sætter pris på kultur og på grundig journalistik.

Men det lyder også som en sang, vi har hørt før. Blandt mediechefer er kritisk kulturjournalistik nærmest blevet en skåltaletrend. Så sent som i september fortalte den nye programdirektør på Radio Loud, Simon Andersen, om sine ambitioner om at lave »magtkritisk kulturjournalistik«.

Men kritisk undersøgende journalistik er en ekstremt tids- og ressourcekrævende disciplin. De fleste danske dagblade har i dag en gravergruppe med journalister, der har ekstra tid til at undersøge dokumenter og argumenter og tale med kilder. Mange gange må disse journalister efter ugers eller måneders arbejde droppe historier, simpelthen fordi de erkender, at dokumentationen er for svær at løfte.

Andre gange leverer de vigtige afsløringer. Det er da også journalister fra disse gravergrupper, der står for en stor del 65 forslag, der i år er indkommet til den prestigefyldte journalistpris Cavling. Blandt de mange forslag er der kun ét kulturjournalistisk projekt, nemlig Politikens afdækning af forholdene i DR Pigekoret.

Flere kulturjournalister som gravere

I en sine steder sammenspist og mange steder statsstøttet branche som den danske kultursektor er der selvfølgelig problemer. Inhabilitet, nepotisme, svindel med støttekroner, dårligt arbejdsmiljø, sexchikane. Men problemerne kommer kun for en dag, hvis branchen udsættes for grundig granskning. 

Gyldendals administrerende direktør, Morten Hesseldahl, har polemisk sagt, at han ikke kender én eneste kulturjournalist, som kan læse et regnskab, og det kan der være noget om. Men spørgsmålet er, om skævheden først og fremmest skyldes kulturjournalisterne – eller om det også handler om redaktionsledelser og strukturer på mediearbejdspladserne. Skandalerne venter på at blive afsløret, og kulturjournalisterne har kilderne og kender systemerne og hierarkierne. Men de færreste af dem har kompetencerne eller tiden til at grave. 

Derfor er det løfterigt, at Brix og hans sjak på Rådhuspladsen nu lover os undersøgende kulturjournalistik. Det må vi holde dem op på. Et oplagt sted at begynde kunne være at indlemme nogle af kulturjournalisterne i gravergruppen. Sådan en model kunne tjene andre medier – fra Rådhuspladsen til os på Store Kongensgade – til inspiration, hvis den viste sig at bære frugt og bringe flere vigtige skandaler frem i lyset.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Hvis dagbladene satsede noget mere på dybgående journalistisk undersøgende journalistik, tror jeg, at de ville stå i en langt bedre økonomisk situation end med deres evige jagt på skandaler, der alt for ofte bliver blæst op og alt for ofte bygger på, at journalister grundlæggende mangler et solidt fagligt kendskab til det, de skriver om.