Vi er vilde med …
Læsetid: 5 min.

Ugens anbefalinger: Allan Ottes unaturlige landbrugsmalerier og Tom Hanks som en god ven

I denne uge vil vi gerne møde apokalypsen, hvis vi kan holde Tom Hanks i hånden, se på Allan Ottes uskønne version af virkeligt landbrug og tage med Flaubert på Reeperbahn
Allan Otte: ’Nedbrydning’ (2019).

Allan Otte: ’Nedbrydning’ (2019).

Kunstmuseum Brandts

Kultur
19. november 2021

Der findes så mange spændende kulturoplevelser derude. Hver uge anbefaler Informations kulturskribenter noget af det, som de synes, flere burde kende til.

Uskønne malerier af den skinbarlige (u)naturlighed

MALERI
’Naturligvis’ på Kunstmuseum Brandts. Indtil 20. februar 2022

Allan Ottes malerier er ikke den slags kunst, jeg plejer at falde i svime over. Nej, de er faktisk ret uskønne. Og det er netop det, der gør dem så uhyre interessante.

Otte maler med olie på lærred og endda på kongeligt porcelæn – han maler danske landskaber, malkekøer og gamle gårde. Men hans koncept er alt andet end guldalderidyl. Otte tilføjer plastikindpakkede halmballer til en ny version af en idyllisk jættestue oprindeligt malet af J.Th. Lundbye. Han arbejder sig fra top til bund med malingen, som var den pixels og han en menneskelig printer. Her er ikke noget kunstnergeni, der indfanger skaberværkets under – Otte udforsker næsten maskinelt det landbrug og den natur, vi ikke er så vant til at se. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Jeg synes, at det er bemærkelsesværdigt og lidt trist, at tidens kærlighed til billedkunsten er blevet så skønedsdyrkende.
Vi, der er vokset op med nogle ordentlige slag i bolledejen fra De Unge Vilde og mange flere modernistiske bølger, synes, at det er underdejligt med Ottes moderne landskabsmaleri, der jo skriver sig ind i en helt igennem klassisk tradition for portrættering af livet på landet.