Baggrund
Læsetid: 8 min.

»White innocence«, usaglig aktivisme og undskyldninger. Her står kampen om et dansk kolonimuseum

Betyder det noget for et fremtidigt kolonimuseum, om slavegjorte mennesker har arbejdet der? Hvorfor beskylder forskerne i en regeringsnedsat arbejdsgruppe hinanden for mangel på faglighed? Vi udreder trådene i diskussionen af, hvordan Danmarks kolonihistorie skal skrives
Betyder det noget for et fremtidigt kolonimuseum, om slavegjorte mennesker har arbejdet der? Hvorfor beskylder forskerne i en regeringsnedsat arbejdsgruppe hinanden for mangel på faglighed? Vi udreder trådene i diskussionen af, hvordan Danmarks kolonihistorie skal skrives

Mia Mottelson

Kultur
19. november 2021

Bølgerne går højt i en regeringsnedsat arbejdsgruppe om et dansk kolonimuseum.

I interne mails beskylder forskere hinanden for enten usaglig aktivisme eller »White Innocence«. Altså ideen om, at hvide mennesker underspiller kolonialismens effekter for at nedtone, at der stadig hersker racemæssige fordele for hvide mennesker.

Samtidig strides forskerne om Vestindisk Pakhus, som staten i flere år har forsøgt at afhænde – og som måske, måske ikke har den rigtige fortid til at huse et museum.

Vi opruller her sagens væsentligste spørgsmål.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Selvfølgelig skal Danmark - minimum - sørge for at belyse sin koloni arv og mørke fortid som transatlantisk slavehandler - og dermed er et museum et af de første tiltag - noget som burde være sket for længst. At der skal inddrages historikere i processen er for mig at se indlysende, både historikere fra Danmark, som har specialiseret sig i f.eks vores tilstedeværelse på Ghanas kyst, vores kolonier i det der var kendt som de Vestindiske Øer og vores lange kolonisering af Grønland, såvel som historikere fra de pågældende steder! Om man så placerer museet i et pakhus eller anden historisk bygning , eller endda i en moderne bygning, synes jeg personligt er mindre vigtigt i hele denne diskussion. Så ja, "Smøg nu ærmerene op, og kom i gang med arbejdet".

Bjørn Pedersen, Christine Michelsen, Christian Mondrup, David Zennaro, Steffen Gliese, Gert Romme og Rolf Andersen anbefalede denne kommentar

Men der er nu også en fin belysning i Søfartsmuseet i Helsingør.

Hele Danmarks velstand (for de rige) byggede på total udnyttelse af andre mennesker og deres brutale skæbne .

Danmark har ikke meget at kapitalisere på eksportmarkedet, og er derfor en kræmmer-nation. Og det var altså kombination af 3 kræmmer-handlinger..
- Salg af våben i Afrika og køb af slaver.
- Salg af slaver på Vestindien og køb af sukkerprodukter.
- Og salg af sukker og rom i Nord-Europa mod køb af nye våben.

I Storbritannien har de en fin sang, "Amazing Grace", der minder om disse brutale tider. Det er en flot sang, der er skrevet af en tidligere slaveskibskaptajn, der på en gang takker sin gud, men samtidig også appellerer til tilgivelse og forsoning.

Måske kunne det officielle Danmark lære ganske meget af den ydmyghed, som sangen rummer. Selvfølgelig skal det officielle Danmark ikke gemme sin ubehagelige historie bort.

Og det ville være passende, hvis de i øvrigt velstående familier, hvis slægt tjente deres formue på slaveri, vil gå foran i kravet om at skabe passende rammer omkring disse ubehagelige minder.

Gunhild Isfeldt, Franz Nitschke, David Zennaro og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Arne Albatros Olsen

Og når museet engang er færdig, vil vi så se rengøringspersonale med mørk hud og evt. kruset hår varetage den daglige rengøring ?