Portræt
Læsetid: 9 min.

Jane Campions film er på én gang dybt sanselige og brutale studier i kvindeliv

Jane Campions hovedpersoner er ikke sjældent kvinder, der må slås for at udtrykke sig i en mandeverden. Den newzealandske instruktør er aktuel med en ny film, ’The Power of the Dog’, som sammen med flere af hendes tidligere værker kan ses på Netflix. I den anledning tegner vi et portræt af den dygtige filmmager
Den newzealandske filmskaber Jane Champions hovedpersoner er ikke sjældent kvinder, der lever i en mandeverden, og som slås med at udtrykke sig og blive hørt og anerkendt for det, de er: Selvstændigt tænkende og følende væsener med noget på hjerte.

Den newzealandske filmskaber Jane Champions hovedpersoner er ikke sjældent kvinder, der lever i en mandeverden, og som slås med at udtrykke sig og blive hørt og anerkendt for det, de er: Selvstændigt tænkende og følende væsener med noget på hjerte.

Kultur
29. december 2021

Der er en dualitet i Jane Campions film, som er dybt fascinerende, og som er med til at gøre dem så uimodståelige. På den ene side er det meget sanselige film, der i smukke, stemningsfulde billeder dyrker det poetiske og sensuelle. På den anden side er det også fysiske, ofte brutale film, der udfordrer deres personer – og publikum – på voldsom vis og konfronterer dem med en verden, som ikke altid vil dem det godt.

Den newzealandske filmskabers hovedpersoner er ikke sjældent kvinder, der i dén grad lever i en mandeverden, og som slås med at udtrykke sig og blive hørt og anerkendt for det, de er: selvstændigt tænkende og følende væsener med noget på hjerte. Det synes kun naturligt, at flere af hendes film er kunstnerportrætter og handler om kampen for at finde sin naturlige stemme som kunstner.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her