Portræt
Læsetid: 19 min.

Nikolaj Hübbe: »Jeg er ballettens sprechstallmeister. Værten. Afsenderen.«

Nikolaj Hübbe har været balletmester på Det Kongelige Teater i 13 år og har netop fået forlænget sin kontrakt med yderligere fire år. Vi besøger balletmesteren for at gøre status, se frem, og forholde ham til den kritik, han ofte bliver mødt med

Anders Rye Skjoldjensen

Kultur
31. december 2021

»Sikke et menageri!,« udbryder Nikolaj Hübbe, da han lukker mig og fotografen ind i sin lejlighed en mørk tirsdag eftermiddag. Og det har han ret i: Jeg har forsøgt at få en aftale i stand med ham i over en måned, en aftale, der flere gange er blevet flyttet eller aflyst. Dagens aftale blev egentlig også aflyst under en time, inden vi skulle mødes, Det Kongelige Teaters balletmester var blevet dobbeltbooket, men efter en håndfuld opkald frem og tilbage lykkedes det alligevel at gennemføre interviewet. Nikolaj Hübbe er måske derfor lidt forvirret, da han lukker os ind, han ved ikke helt, om han skal sidde eller stå, om han skal give hånd eller lade være.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Det er jo et spørgsmål om, hvor den kunstneriske leder stiller sig i forhold til publikum kontra kunstnere.
Operaen spiller Boheme temmelig fast, den trækker unge par ind, den er den opera, mange får at vide, at de skal se som deres første.
Men er det det, det handler om? Repertoiremæssigt må det vel også være at give kunstnerne - og dermed publikum - noget nyt at tumle med, selvom fristelsen til at dykke stadigt dybere ned i værker, man stadig kan finde nyt i, selvfølgelig er bestikkende; men så spiller man faktisk mest for anmelderne, der er det fast tilbagevendende publikum.

Gunnar Gjelstrup

Rart at læse denne sobre artikel i Information. Især som tiltrængt balancering af avisens balletanmelder AMCs (en anmelder jeg ellers respekterer højt) vedblivende og uforståelige animositet mod balletmesteren fik frit løb i en (i artiklen også omtalt) mavesur leder for nogle uger siden. Som jeg læser artiklen og har oplevet ballettens udvikling de sidste 13 år, har Nikolaj Hübbe gennem sit virke som balletmester været katalysator for en proces, der bl.a. har fremelsket fremragende dansere på et endnu højere både teknisk men især personligt udtryksmæssigt niveau end før, der har formået at få koreografer udefra til at skabe enestående balletter til Det Kgl, at bringe ikke tidligere sete forestillinger til Danmark og ikke mindst at tilskynde dansere med koreografisk talent til at skabe balletter til kompagniet.