Kommentar
Læsetid: 2 min.

Ny plan for kunstuddannelserne skal sikre tiltrængt afbureaukratisering og professionel ledelse

Med indførelsen af bestyrelser og en ambition om afbureaukratisering er der udsigt til, at kunstskolernes selvstændighed styrkes, og fleksibiliteten øges. Det er i det store og hele godt nyt
Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen

Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen

Sigrid Nygaard

Kultur
31. december 2021

Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) har lige nået at sætte et flueben inden årsskiftet, idet alle Folketingets partier undtagen Nye Borgerlige har indgået en aftale om de syv kunstneriske uddannelser, der drives under Kulturministeriet.

Der er ikke tale om en drastisk ændring som den sammenlægning af kunstuddannelserne, daværende kulturminister Mette Bock foreslog i 2017. Aftalen følger i store træk de anbefalinger, som det såkaldte Strukturudvalg fremsatte tidligere på måneden, og overordnet set styrkes de enkelte institutioner, der tæller Kunstakademiets billedkunstskoler, de forskellige musikkonservatorier, Den Danske Filmskole og Den Danske Scenekunstskole.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Bjarne Toft Sørensen

En kommentar til:
"Her risikerer den ellers lovende aftale at kaste barnet ud med badevandet, da en stor del af forskningen her er ganske praksisnær".

Hvis forskningen er ganske praksisnær, vil den også meget nemt kunne komme til at leve op til kravet om kunstnerisk udviklingsvirksomhed, og der er ikke noget forbud imod også at inddrage filosofiske og videnskabelige overvejelser i en sådan sammenhæng.

I store træk vil kunstneren kunne fortsætte med at udføre de samme undersøgelser som hidtil, men der kan selvfølgelig ikke komme en ph.d. - grad ud af det fra en videnskabelig institution.

Den nuværende ledelse på Billedkunstskolerne kunne i stedet, som en form for erstatning, satse på udviklingen af en kunstnerisk praksisbaseret ph.d - grad for at styrke uddannelsernes videngrundlag og rekrutteringen af lærerkræfter, sådan som det nævnes i Strukturudvalgets rapport.