Interview
Læsetid: 17 min.

To år med pandemi og hårdt arbejde har ikke gjort noget godt for Ursula Reuters sortsyn

Information tog til Møn for at tale om kunst og feminisme med den 79-årige kunstner og feministiske pioner Ursula Reuter Christiansen. Men kunstneren foretrak at tale om sine pelse. Og lidt om kunst og feminisme. Og om døden. Et par års kunstnerisk kraftanstrengelse kombineret med en pandemi har efterladt hende »udkokset og flad«. Så nu sidder hun i sit atelier og stirrer på et kulsort lærred og planlægger sin begravelse

Jeg bliver 79 lige straks og føler, at tiden er ved at blive kort, siger den feministiske pioner og kunstner Ursula Reuter Christiansen.

Sigrid Nygaard

Kultur
28. december 2021

Alt sammen er helt sort, siger Ursula Reuter Christiansen og ser på os. »Totalt udkokset.«

For to uger siden satte varmefyret ud på den gård, som hun bor og arbejder på, og siden har hun gået og frosset. Heldigvis er der brændeovn i biblioteket, som hun kalder det rum, hvor hendes utrolig mange bøger står opbevaret på reoler, og hun har fået anskaffet sig en masse varmeblæsere.

Hendes søn havde tilbudt hende at komme og bo hos ham i København, men nok engang kom corona i vejen: Der var smitteudbrud i børnehaven hos hans femårige pige, og så endte Ursula Reuter Christiansen med at blive hjemme.

Der skulle også have været en reception på Thorvaldsen Museum om kærlighed, hvor hun som eneste anden kunstner deltog med maleriet »Gratierne prøver Amors ...«, men hun måtte erkende, at hun ikke orkede. Hun var så snothamrende forkølet. Og i sort humør.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Det har da gjort vældig meget godt for Ursula Reuters sortsyn, det synes da at stortrives. ;-) Sammen med hendes no-nonsense reaktioner og humoristiske sans.

Anne Søgaard, Christel Gruner-Olesen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Gammelt vrøvlehoved, og så dette: "min yngste søn, der også er uddannet kunstner ". Det vidste jeg sgu' ikke var noget, man kunne blive uddannet til.

Nils Viga Hausken

Meddel venligst den utmærkede og fine kunstner Ursula Reuter Christiansen at det er når der ikke sker noget der virkelig sker noget. Det er i pauserne, i mellemrummene, at tingene sker og modnes, og først fremkaldes når det er klart. Så kan man gå i gang!

Ergo, man skal blot læne sig tilbage og lave alt andet man finder sjovt og gavnligt i mellemtiden, og ha' tillid til at underbevidstheden ordner ens budskab. For det gør den, og så kan man udføre ens værk når man har fået klarsignal.
KH fra en kollega

Nils Viga Hausken, jeg vil umiddelbart tro, at URC efter sine mange år i branchen har sin egen fremgangsmåde.