Episk dramatik
Læsetid: 7 min.

Brechts brændende teater om den endeløse kamp for retfærdighed

Den tyske dramatiker Bertolt Brecht har præget dansk teater, lige siden han flygtede fra nazisterne til Danmark i 1933. Ikke mindst med stykkerne ’Laser og pjalter’ og ’Den kaukasiske kridtcirkel’, der forhåbentlig får premiere lige om lidt
Fanny Louise Bernth spiller rollen som tjenestepigen, der finder et efterladt spædbarn – og tager sig af det som sit eget – i den kommende opsætning af ’Den kaukasiske Kridtcirkel’ på Republique.

Fanny Louise Bernth spiller rollen som tjenestepigen, der finder et efterladt spædbarn – og tager sig af det som sit eget – i den kommende opsætning af ’Den kaukasiske Kridtcirkel’ på Republique.

Karoline Lieberkind

Kultur
14. januar 2022

»Teatrene skal lukke!«

Sådan kunne en replik hos den tyske dramatiker Bertolt Brecht (1898-1956) sagtens have lydt. Hans teater fortalte om magtfuldkommenhed og samfund i opløsning, om krig og hungersnød, og om revolution og uretfærdighed.

Men lige nu er budskabet altså blot en del af coronarestriktionerne. Netop nu skulle Teater Republique have spillet Den kaukasiske kridtcirkel af Brecht. Premieren skulle have været for over et år siden, i december 2020, men så blev den rykket frem til december 2021. Siden har datoen svævet, men nu ender den så forhåbentlig lykkeligvis på mandag den 17. januar. Som et typisk eksempel på de barske vilkår for teaterkunsten under coronaen.

Så mens skuespillerne igen-igen gør sig klar, kan disse spalter bruges til at fortælle lidt om den tyske teatermand, der forandrede det vestlige teater med sit såkaldt ’episke drama’.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her