Medieudspil
Læsetid: 4 min.

Eksperter om medieudspil: Gode takter, men Facebook sender ikke opskriften på kagen

Regeringen vil med sit medieudspil »gå forrest både internationalt og nationalt« i reguleringen af techgiganter. Flere eksperter roser udspillet for at tage fat i et problem, der for længe har været ignoreret, men ser en række praktiske udfordringer
Medieudspillet skal styrke den demokratiske samtale, sagde kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen ved fremlæggelsen af regeringens forslag torsdag.

Medieudspillet skal styrke den demokratiske samtale, sagde kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen ved fremlæggelsen af regeringens forslag torsdag.

Arthur J. Cammelbeeck/Ritzau Scanpix

Kultur
4. februar 2022

Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) præsenterede på et pressemøde i Ringsted torsdag regeringens medieudspil, der danner grundlag for de kommende forhandlinger på Christiansborg om et nyt medieforlig. Regeringen vil med udspillet »styrke den demokratiske samtale«, og det skal ske særligt gennem større krav og øget regulering af techgiganter.

Helt konkret vil regeringen i udspillet officielt anmode techgiganter som eksempelvis Facebook om at dele oplysninger om deres algoritmer og algoritmernes effekt på særligt demokratiet og unges trivsel. I forlængelse af det skal der etableres et nyt Center for Tech og Demokrati, ligesom der skal udarbejdes en årlig, uvildig rapport om techgiganternes indflydelse på demokrati, sammenhængskraft og trivsel i Danmark. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Inger Pedersen

"Gode takter, men Facebook sender ikke opskriften på kagen"

Nej, selvfølgelig gør de ikke det!
Hvad havde en dansk minister, hendes spindoctor - og alle andre med lyserøde, blondekantede hensigter - da tænkt sig???

Follow the money, Stupid!

Krister Meyersahm

De "sociale" medier skal indordne sig samme lovgivning som andre udgivere.

Selvom algoritme-akrobaterne indhenter tilladelse fra de borgere hvis interesser de ønsker at udnytte, er de gået for vidt, fordi de får borgere til at frasige sig forfatningsmæssige garantier. Det er ikke tilladt. Menneskerettighedskonventionens art. 17, bestemmer, at intet i Konventionen må fortolkes som en ret for nogen stat, gruppe eller person til, at begrænse eller tilintetgøre de nævnte rettigheder.

Sociale medier skal pålægges udgiveransvar også for det, der udtrykkes i kommentarspor. Udelukkelse af "støjende" brugere for at skabe civiliserede forhold på de sociale medier er ingen god løsning, da det vil blive betragtet som censur og forfølgelse. Derfor må selve forretningskonceptet følge de samme vilkår som alle andre medietyper er reguleret lovmæssigt efter.

Google, Facebook, Twitter og alle andre ”sociale” medier, skal pålægges det samme ansvar for udgivelser som dagblade, tv- og radiostationer. Dette, når de formidler masseudgivelser, forstået som udgivelser - alle og enhver kan læse og kommentere. I disse situationer skal der være en ansvarlig redaktion, på samme vilkår, som det kræves af dagblade, gratis aviser, tv- og radiostationer.

Platformsbrugerne skal også begrænses i deres udgivelser, så disse kun kan læses af de modtagere som afsender specifikt har bestemt skal være modtagere. Altså, på samme måde som det oprindelige email-system eller fysisk omdelte breve er organiseret.

Morten Balling

Kagen?

"The cake is a lie"?