Interview
Læsetid: 14 min.

»Når jeg begynder at klippe en film, går jeg til mine medvirkende, som om jeg er forelsket«

Dansk dokumentarfilm går sin internationale sejrsgang med blandt andet oscarnomineringen af ’Flugt’, mens genrens grænser diskuteres ivrigt i forbindelse med dokumentarfilmen ’Kandis for Livet’. Filmklipper Niels Pagh Andersen har tilbragt det meste af sit voksenliv i et klipperum for at finde kernen i komplekse historier og lede efter sprækker i mennesker. I en ny bog fortæller han om sit liv med dokumentarfilm

I folkeskolen klippede Niels Pagh en film, så det så ud, som om hans ven Frank blev kørt over af deres lærer. Da vidste han, at han ville være klipper. I dag er han internationalt eftertragtet som dokumentarfilmklipper.

Magnus Hove Johansson

Kultur
18. februar 2022

Da filmklipper Niels Pagh Andersen for første gang så materialet til den amerikanske instruktør Joshua Oppenheimers dokumentarfilm The Act of Killing, var han dybt rystet.

Optagelserne skildrer tidligere dødspatruljemedlemmer under folkemordet i Indonesien i 1965-66, der mange år senere går rundt og praler af deres gerninger. For at undersøge, hvilken fortælling gerningsmændene har skabt for sig selv, har Oppenheimer overtalt de filmbegejstrede gangstere til at genskabe deres mord gennem filmiske iscenesættelser. Scenerne er ekstremt voldelige og grumme i kraft af gerningsmændenes tilsyneladende mangel på dårlig samvittighed, og Niels Pagh Andersen var ikke sikker på, at det var en film for ham.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her