Kommentar
Læsetid: 6 min.

Spotify-balladen udstiller, at musikeres mulighed for aktivisme afhænger af penge

Det er uventet, at en boomer som Neil Young viser os, hvordan man bedriver politisk aktivisme mod Spotify. Det kan være en dyr form for aktivisme for popstjernerne at melde sig ud af Spotify. Og nogle af dem, vi forventer aktivisme af, har solgt deres musik og dermed også muligheden for overhovedet at gøre modstand
Lidt overraskende får vi en lektie i politisk aktivisme fra boomeren Neil Young.

Lidt overraskende får vi en lektie i politisk aktivisme fra boomeren Neil Young.

Alice Chiche/Ritzau Scanpix

Kultur
9. februar 2022

»What would Neil Young do?« stod der på en kunstplakat, der blev skabt af Jeremy Deller i 2006. Der hænger en kopi af den backstage på Bremen Teater i København. Og ordene er også blevet trykt på en serie af T-shirts i forskellige farver.

»Hvad ville Neil Young gøre?«

Well, i forhold til misinformation har vi i hvert fald fået svaret. Det canadisk-amerikanske ikon har handlet aktivistisk i kampen mod den amerikanske, højreorienterede podcastsuperstjerne Joe Rogan og hans podcast The Joe Rogan Experience, der i flere tilfælde har haft gæster, der i programmet udbredte forkerte påstande om COVID-19-vaccination.

Det var enten Young eller Rogan. Og da Spotify havde betalt 100 millioner dollar for Rogans eksklusive tilstedeværelse på dets platform, så har Young trukket sig fra Spotify. Siden har så store navne som Joni Mitchell, Youngs gamle kumpaner Crosby, Still & Nash og r&b-stjernen India.Arie gjort det samme.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Hans Houmøller

Ung med de unge synes Ralf Christensen at ville være, når han bruger ordet “boomer” om en canadisk sangskriver og musiker.

Effekten af det er, at jeg igen mister lysten til at læse Ralf Christensens anmeldelser.