Tour de France
Læsetid: 2 min.

Artauds indflydelse på samtidens og eftertidens teater var stor

Antonin Artaud (1896-1948) og hans teater er som et offer i bålet, der sender signaler ud til verden gennem flammerne
Antonin Artaud (1896-1948) og hans teater er som et offer i bålet, der sender signaler ud til verden gennem flammerne

Sofie Holm Larsen

Kultur
13. april 2022

»Hvis der stadig er en helvedesbefængt og forbandet ting i vores tid, er det vores kunstnerisk hængen fast i formerne i stedet for at være som ofre brændt på bålet, der sender signaler gennem flammerne.« Det er et citat fra Antonin Artauds bedst kendte værk, Le Theatre et son Double. På dansk lidt misvisende Det dobbelte teater, hvor det i virkeligheden betyder »Teateret og dets Dobbeltgænger«. Som altså ikke er teateret.

Teater er, for Artaud, at stå som offer i bålet og sende signaler ud til verden gennem flammerne. Han gjorde det som skuespiller, han gjorde det som digter og billedmager, lysende klart og rationelt en gang imellem, og mystisk rasende, skrigende eller rablende andre gange. Han tilbragte en stor del af sit ikke særlig lange liv på forskellige franske sindssygehospitaler, og forstanderne for den slags institutioner gjorde han tidligt op med som surrealist og redaktør af tidsskriftet La Révolution Surréaliste:

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Jeg synes, det er en for letbenet tekst om ham.