fertilitet
Læsetid: 16 min.

En »fertilitetstsunami« i kunsten gør op med et tabu

Tidens film og bøger bugner af fortællinger om skyld, skam og håb om at få et barn med kunstig befrugtning. Her fortæller blandt andet den aktuelle forfatter Tine Høeg og serieskaber Nikolaj Feifer om deres personlige oplevelser, og om hvorfor de omsætter følelserne til fiktion
Tidens film og bøger bugner af fortællinger om skyld, skam og håb om at få et barn med kunstig befrugtning. Her fortæller blandt andet den aktuelle forfatter Tine Høeg og serieskaber Nikolaj Feifer om deres personlige oplevelser, og om hvorfor de omsætter følelserne til fiktion

Sofie Holm Larsen

Kultur
3. juni 2022
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

Forfatteren Mia er i fertilitetsbehandling med sin kæreste, Emil. Hun har netop fået taget æg ud for første gang, syv styks. Nu har hun trodset smerter og væskefyldte ægblærer, der spiler maven ud til en spændt ballon, for samme dag at tage afsted til Göteborg, hvor hun skal optræde på en nordisk kulturfestival.

»Interviewet i går gik fint,« vurderer Mia i de dagbogstekster, der udgør forfatter Tine Høegs nye roman, Sult. »Men mærkeligt at sidde på en scene, grine og smile med store smerter i underlivet dulmet af Ipren og Panodil Zapp, den udspilede mave skjult af en gigantisk Stine Goya-kjole, samtalen blev streamet så folk i stuerne kunne følge med. Alt det de ikke ved om mig. Alt det vi ikke ved om hinanden.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her