Kommentar
Læsetid: 2 min.

Det Kongelige Teater har truffet en forkert beslutning om at aflyse ’Othello’. Nu tier de ovenikøbet om den

Balletten ’Othello’ er blevet fjernet fra repertoiret, fordi danserne føler, at bevægelserne er racistiske. Men beslutningen er forkert. For ’Othello’ er netop en antiracistisk ballet
Kultur
17. juni 2022
"Det er balletmesterens opgave at sørge for, at balletrepertoiret lander, så det er muligt at danse balletklassikerne uden at krænke nogen, men også uden at indføre kunstnerisk censur." skriver Anne Middelboe Christensen. Her er det balletmester ved Den Kongelige Ballet, Nikolaj Hübbe.

"Det er balletmesterens opgave at sørge for, at balletrepertoiret lander, så det er muligt at danse balletklassikerne uden at krænke nogen, men også uden at indføre kunstnerisk censur." skriver Anne Middelboe Christensen. Her er det balletmester ved Den Kongelige Ballet, Nikolaj Hübbe.

Anders Rye Skjoldjensen

»Danserne er modige,« sagde balletmester Nikolaj Hübbe for godt to uger siden. Han havde fjernet John Neumeiers ballet Othello fra repertoiret hos Den Kongelige Ballet, fordi nogle af danserne fandt det krænkende at danse med i krigerdansen. Og det er fint, at danserne er modige. Men der er allermest brug for, at balletmesteren er modig – og at teaterchefen er det. Ellers bliver det danserne, der lægger repertoiret.

Det er fortsat uforståeligt, at sagen ikke har kunnet løses ved, at Neumeier ændrede i koreografien til krigerdansen. For balletten over Shakespeares tragedie handler om racisme. Om den sorte hærfører Othello, der mobbes, fordi han scorer den smukke hvide pige, der er datter af byens magtfulde mand. Othellos hvide underordnede chikanerer ham og bedrager ham – og påstår, at hans kone er ham utro – alene fordi han er sort. Men den antiracistiske ballet fra 1985 er nu fjernet fra repertoiret, fordi nogle bevægelser opfattes som racistiske.

Det er bizart.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Henning Kjær

Neumeier er en stivstikker der ikke ville ændre i koreografien, så er det ikke nødvendigvis anmelderen der kan dømme balletmesteren mangler mod.
Balletmesteren kan ikke love kunst med tvangsdans, mens Neumeier sidder sur og usamarbejdsvillig urørlig af medierne.
Måske anmelderen mangler mod overfor Neumeier.

Med saglig Steen Eiler Rasmussen in memoriam:

Al arkitektur burde starte med at definere formålet med rummet, pladsen, MELLEM bygningerne. Så giver designet af bygningerne sig selv efterfølgende.

Ikke alle disse 'klods-bygninger', der ikke forholder sig til omgivelserne.