Nedskæringer
Læsetid: 5 min.

»En skandale«: Undervisning på flere kunstuddannelser kan stå for skud med ny serviceaftale

På flere af landets kunstuddannelser frygter man de facto nedskæringer på undervisningen, da en ny serviceaftale pålagt af staten, viser sig at være meget dyrere end forventet. Det har medført, at to konservatorier nu har klaget til Kulturministeriet
Stigende udgifter til en mere bæredygtig kantine og rengøring kan betyde færre undervisningstimer til de studerende, frygter flere af landets kunstuddannelser.

Stigende udgifter til en mere bæredygtig kantine og rengøring kan betyde færre undervisningstimer til de studerende, frygter flere af landets kunstuddannelser.

Sisse Dupont

Kultur
24. juni 2022

Det vækker kritik hos flere kunstuddannelser, at der er udsigt til færre undervisningstimer som følge af en ny serviceaftale. Aftalen rammer blandt andet Rytmisk Musikkonservatorium (RMC), hvor de studerende og ansatte nu har sendt bekymringsbreve til Kulturministeriet og Folketingets Kulturudvalg.

Onsdag fortalte Information, at Det Kongelige Danske Musikkonservatorium (DKDM) havde sendt protestbreve til Kulturministeriet i bekymring over stigende udgifter til en mere bæredygtig kantine og rengøring som konsekvens af en ny og dyrere serviceaftale fra Bygningsstyrelsen, som skal bidrage til den grønne omstilling.

I brevene, som Information har set, fremgår det, at RMC skal bruge en million kroner mere på samme driftsydelser – det svarer til en ottendedel af undervisningsbudgettet, og at man potentielt skulle spare hver ottende undervisningstime for alle elever.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

Nedskæringer, nedskæringer, nedskæringer - hvor der burde investeres massivt i mere undervisning, de gode kantineforhold fra i gamle dage for elever og lærere, der ofte arbejder til ud på aftenen etc. etc.
Statens Teaterskole havde engang en fantastisk og progressiv pædagogik, hvor alle gennemgik et basisår med fælles kreativ undervisning. Dét burde man overveje at vende tilbage til - samtidig med en generel opsigelse af den katastrofale og intellektuelt dræbende Bologna-protokol, der politiserer det helt grundlæggende i at give så god faglig undervisning, det er muligt.