Essay
Læsetid: 10 min.

Orhan Pamuk: Billeder af tårnhøje bunker af gamle, gulnende papirer viser den sande kilde til statens magt

Statsmagtens ultimative udtryk er ikke politifolk og soldater, skriver Orhan Pamuk – det er snarere dens omfattende og kafkaske registrering- og arkivvirksomhed. Og ingen viser os det mere lysende end den indiske fotograf Dayanita Singh

Der er noget særpræget musealt over Dayanita Singhs verden, mener Orhan Pamuk: Det bløde lys, der kommer fra registre og arkivrum, og den særlige synsvinkel og indramningsmåde.

Dayanita Singh

Kultur
6. august 2022
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

Jeg var stødt på Dayanita Singhs fotografier før, men første gang, jeg mødte hende, var i Indien i 2011. Dayanita tog sig tid til at vise mig nogle af sine værker. Det foregik i fotoatelieret i hendes hus, som lå i en landsby, hun omtalte som »min landsby i Goa« – en times kørsel fra det sted i Goa, jeg selv havde for vane at leje som skriverefugium, hvert år i januar og februar.

Dayanita var først netop begyndt på det, hun kalder sine ’arkivværker’. Da vi stod og betragtede hendes sort-hvide fotografier i det halvt oplyste rum, jeg i dag husker som en slags værksted, hørte vi snakken summe fra det selskab, hun havde budt på middag (også Kiran Desai og Amitav Gosh var med), og som nu var søgt ud på terrassen bag huset.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Margit Johansen

Ja, vidunderskønne og øjenåbnende billeder, som viser en tung omkostning ved demokratiet: når vi fordeler hinandens penge kræver det solid dokumentation gennem generationer , så korruption, uretfærdighed og fattigdom imødegås. De samme billeder kan ikke tages i dag i det digitale Indien - stadig verdens største demokrati.