Interview
Læsetid: 14 min.

De sagde Jeanett Albeck var for meget. Hun skal give dem alt, alt for meget

I forestillingen ’Ellers mange tak’ sætter multikunstneren Jeanett Albeck spørgsmålstegn ved normalitetsbegrebet, og hvordan man kan være for meget og for følsom, hvilket hun er blevet kaldt hele sit liv. Information har fulgt hende under prøverne, inden hun snart er klar til at byde velkommen i de hensynsfuldes klub
Jeanett Albecks nummer »Velkommen i klubben«, der er baseret på en af Emma Holtens udtalelser om #MeToo kan allerede nu høres på diverse streamningtjenester og YouTube

Jeanett Albecks nummer »Velkommen i klubben«, der er baseret på en af Emma Holtens udtalelser om #MeToo kan allerede nu høres på diverse streamningtjenester og YouTube

Frederik Danielsen

Kultur
26. august 2022

Lyset sænker sig på scenen, hvor kunstner, musiker og skuespiller Jeanett Albeck går rundt blandt en skov af byldelignende lorte, der drypper ned fra loftet på Teater Republique på Østerbro. Pludselig brager aktivist Emma Holtens stemme ud af højtalerne:

»Omkring #MeToo var der så mange, der sagde: ’Nu er alt det sjove blevet taget fra mig, nu skal jeg holde øje med, hvordan alle reagerer på alt, hvad jeg siger og hele tiden tænke på, hvordan alle mennesker har det’, og jeg tænkte, det har vi andre sgu da altid gjort, velkommen i klubben!«

Et insisterende beat begynder, og musikeren Julie Møller Christiansen med kunstnernavnet GRO, som har base i det ene scenehjørne, trommer taktfast. De dryppende byldelorte bliver med blålige og rødlige lys til Jeanett Albecks klubscene en dragende drypstenshule, som man gerne vil være med i, når hun danser og synger: »Velkommen i klubben, nu skal jeg vise dig, hvordan man danser her.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

Og så smukt det tager sig ud med Victoria Linds kostumer og scenografi! Det i sig selv er et besøg værd.