Kommentar
Læsetid: 2 min.

Racismefrygt fører til selvcensur i ballet

Hvis man som koreograf vil skabe dans om Karen Blixens kolonialistiske Afrika, må man kunne opfinde nogle symbolske bevægelser, der i dag hverken virker stødende for danserne eller tilskuerne
Karen Blixens møde med de engelske plantageejere i det kolonialistiske Kenya, sådan som det skildres i Gregory Deans ballet ’Blixen’ for Den Kongelige Ballet.

Karen Blixens møde med de engelske plantageejere i det kolonialistiske Kenya, sådan som det skildres i Gregory Deans ballet ’Blixen’ for Den Kongelige Ballet.

Henrik Stenberg/Det Kongelige Teater

Kultur
30. september 2022

»Det handler ikke om cancel culture. Jeg er ikke blevet hæmmet på nogen måde.«

Sådan sagde den hvide, engelske koreograf Gregory Dean i et interview til Information om de ændringer, han nu har foretaget i sin ballet Blixen for Den Kongelige Ballet. Ændringerne skulle mindske ballettens utilsigtede racistiske billede af afrikanerne, som Karen Blixen mødte på sin farm i Afrika.

Repremieren på Blixen på Operaen viste imidlertid, at de afrikanske dansescener ikke blot var ændret, men helt fjernet. Ballettens tidligere skyggescener, hvor dansere bevægede sig i rytmiske, ’afrikanske’ bevægelser mod en orangerød savannehimmel, var udeladt. Dansen var væk. I stedet bød scenen på en autentisk optagelse af en afrikansk sang, samtidig med at der blev vist et stort foto af et ansigt bemalet med farvede mønstre. Det var det.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Racisme

Fanon skabte i sin tid et motto - 'at ethvert undertrykt folk har ret' - som har forvirret mange velmenende, anti-kolonialistiske mennesker.

De har flagelantisk undskyldt sig til højre og venstre - og censureret sig selv.

Det er uærligt.

For de mennesker, der nu påberåber sig rollen som 'undertrykte' (og meget gerne vil have 'erstatning' ved kasse 1) havde selv, før Vesten kom ind i billedet, barbariske, umenneskelige skikke. "Også kannibaler har 'velerhvervede rettigheder'," som Hegel vist engang ironisk sagde.

Men lad os se på nutiden. Mindretal kræver en eksklusiv ret til at få roller, der skildrer mindretal. 'Hvide' skal holde sig væk.

Det tror jeg, er en dårlig strategi på langt sigt.

Hvad skal der så ske med alle de minoritets-musikere i klassiske orkestre, der spiller 'vestlig' musik? Ud med dem. Eller alle de minoritets-skuespillere, der optræder i klassiske dramaer fra den europæiske antikken, renæssancen og romantikken? Ud med dem. Jeg kunne blive ved.

De 'approprierer' jo vores kultur.

Jeg synes, det er dumt. Hvis man vil køre denne form for kulturkamp, så må man forvente, at der opstår en modreaktion. Ikke fra universiteternes og kunstakademiernes kuede og skyldbetyngede rektorer, men fra almindelige sundt ræsonnerende mennesker.

Jan Sørensen, Karen Marie Rasmussen, Henrik Ilskov-Jensen og Hans T. Møller anbefalede denne kommentar