Kulturkommentar
Læsetid: 2 min.

Balletmellemleder Hübbe ser frem til at blive afløst af nogen med ’alle de rigtige tanker’

Sjældent har udsigten til tre og et halvt års yderligere ansvar for en af de vigtigste kunstneriske institutioner i kongeriget været så tåget til som det, vi er tilskuere til i et sigende tv-interview med balletmester Nikolaj Hübbe
Nikolaj Hübbe føler sig mere ufri som balletchef, fortæller han i et interview med DR’s Kulturelt

Nikolaj Hübbe føler sig mere ufri som balletchef, fortæller han i et interview med DR’s Kulturelt

Anders Rye Skjoldjensen

Kultur
25. november 2022

Det er mit indtryk, at mange faktisk ikke ved det, men DR laver for tiden et rigtig godt kulturprogram, Kulturelt, der ugentligt dækker et aktuelt emne inden for noget, ja, kulturelt. Særligt vil jeg anbefale det fascinerende afsnit fra den 6. november om generationssammenstødene mellem balletmester Nikolaj Hübbe og hans balletkompagni, der førte til en pinligt postmatur aflysning af opsætningen af stjernekoreograf John Neumeiers Othello.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Bjarne Toft Sørensen

Jeg fandt interviewet utrolig interessant, men er ikke nået frem til samme konklusion som kulturredaktøren, nok fordi vi har en forskellig opfattelse af den politiske situation i den kulturelle offentlighed i Danmark, som ligger til grund for såvel Astrid Helbos som Hübbes reaktion, sådan som jeg forstår dem.

Enhver kunst, som af inkompetente fanatikere kan fortolkes som politisk ukorrekt, vil også blive det i en populistisk og identitetspolitisk styret offentlighed, hvad enten denne kunst reelt set er det eller ej.

Der er bestemte handlinger og bestemte ord, der ikke må vises eller siges, før der bliver tale om en invisitorisk kritik, uanset hvilken kontekst disse handlinger eller ord ellers bliver anvendt i. Lidt som når seksuelt betonede ukvemsord vurderes negativt og ens af inkompetente idioter, uanset om de forekommer i en pornofilm eller i en kunstfilm.

Noget, som vel især ellers kendetegner autoritære regimer som det vi ser i Rusland eller Iran, når ordet "krig" forekommer i det offentlige rum på en plakat, eller et tørklæde bliver fjernet fra et kvindehoved i fuld offentlighed.

Helbo og Hübbe er i en vis forstand blevet sat skakmat i deres kunstneriske roller som helholdsvis danser og balletmester, og begge vælger en pragmatisk løsning, der gør, at de kan blive i det job, som de nu engang har valgt at sig "ja" til. Men ingen af dem risikerer dog, trods alt, i et land som Danmark at blive fængslet eller slået ihjel for det, som de gør.

Helbo og Hübbe har valgt en position, hvor de viser gensidig og hensynsfuld respekt for de valg, som situationen har bragt dem i, men det kompromis forstår eller respekterer Neumeier ikke, fordi han kræver fuldstændig autonomi for den store og autonome kunst, der ikke ud fra kunstneriske kriterier vil kunne anklages for at være racistisk.

Neumeier stiller såvel teaterchefen, balletmesteren som danserne til ansvar for at have svigtet ham og den store kunst, til trods for at de er oppe mod et autoritært populistisk regime i offentligheden, der vil kunne skade dem personligt, såvel prestigemæssigt som økonomisk, og ikke mindst skade den institution, som de er ansat ved og dermed repræsenterer.

Brian Andersen, Rolf Andersen og Henning Kjær anbefalede denne kommentar

Jeg er stor fan af Neumeier, hvis balletter jeg gennem årene har set såvel i København som i Hamburg. Othello-balletten har jeg dog ikke set, og kommer vel heller ikke til det, i hvert fald ikke herhjemme. Men som jeg forstår det på artiklen, drejer den passage der er faldet nogle for brystet sig om en fortalt kvindelig persons racististisk farvede fantasi om sorte mænd. Den fortællestruktur har man vist ikke forstået hvis man protesterer (igen: jeg har kun læst om det, ikke set det). Det er en persons fantasi, ikke koreografens eget udsagn om sorte, der gestaltes i dans.

Når det er værd at gøre opmærksom på det, er det blandt fordi ganske den samme fatale slags fejllæsning i sin tid lå bag ayatollah-fatwaen mod Salman Rushdies roman The Satanic Verses. Dåer handlede den anstødelige passage om en febersyg persons fantasier om en person der ligner profeten Mohammed. Det er/var altså ikke forfatterens eget udsagn.

Den sidste fejllæsning var jo langt mere fatal, og i øvrigt nok bevidst. Men at balletmester Hübbe enten ikke har forstået fortælleformen i Neumeiers ballet, og/eller ikke har været i stand til at forklare den og mægle mellem ham og nogle dansere, tyder på at han ikke rigtig er på højde med sit lederhverv. En erkendelse der synes at dæmre også for ham selv.

PS hvis det havde været muligt for mig at læse hele min tekst på skærmen inden jeg sendte den af sted, havde jeg undgået en enkelt slåfejl. Ikke så vigtig, bevares – men hvorfor skal det være sådan, i Information?

Ole Meyer
Er det almindeligt at du udtrykker din mening om noget du ikke ved nogen om? bare for at forsvare Neumeier.

Nej, Henning Kjær, jeg er aldrig holdt op med at slå min kone. Men synes i øvrigt du skulle lære at læse indenad inden du ytrer dig.

Ole Meyer du er nedladende og belærende overfor dansernes forståelse af dansen, som om de er de rene amatører, og så kender du bare historien fra medierne.

Din nedladenhed kan jeg fint leve med, for den er forventelig. Du ytrer dig åbenbart gerne om nogen/noget du ikke kender

Q.E.D. Og fred med det.

Jeg kommer ikke udenom, at jeg langt foretrækker semiotikken for dekonstruktionen, som jeg ikke helt kan lade være med at betragte som en ond læsningsstrategi.

Kieran Cantrell

DRs program hedder Kulturen, ikke Kulturelt. Bare så i ikke bruger en halv time på at prøve forgæves at finde den i arkiverne!

Kieran Cantrell

@ Kieran
Ak dog, der findes også et program på DR2 der hedder Kulturelt. Podcasten på DRP1 hedder Kulturen, og der omtaler de udsendelsen om Neumeier og bringer uddrag fra interviewet med Hübbe.
Goddag mand, økseskaft.