Kommentar
Læsetid: 5 min.

Kære anmelderkolleger: Kig lige en gang til på billederne af Tobias Rahim (og hans pik)

Da Tobias Rahims digtsamling landede på anmeldernes kontorer, var det, som om de for første gang i litteraturhistorien kunne adskille form og indhold – og derfor overså, hvor alt andet end banale sangerens nøgenfotografier er

Fotografierne af Tobias Rahim er taget af Petra Kleis og Noemi Kapusy. De har sat stjernen i scene som cowboy med Levi’s jeans og cowboyhat. Men det er præriens betvinger i dansk sommerhusversion – han grubler i kurvestole, kigger ud over en skovsø og tager lur med hatten over øjnene på en Børge Mogensen-sofa.

Foto fra bogen

Kultur
25. november 2022

Storsælgende digtsamlinger har vi ikke mange af i Danmark – men når de en sjælden gang dukker op, så skaber de debat.

Politikens Forlag udgav i sidste uge endnu en torsdags-surprise efter Spionchefen af Lars Findsen, denne gang musiker og sanger Tobias Rahims ’digtsamling’ (gåseøjne inkluderet). Under titlen Drømmene maler virkeligheden blotter Rahim sine kragetæer – digtene er affotograferinger af håndskrevne noter – men også sit lem. Den 30 x 38 cm store bog er fyldt med lækre fotografier af Rahim i jeans og cowboyhat og som minimum blottet overkrop.

Straks strøg bogen til tops på Saxos bestsellerliste, og oplag nummer to gik i trykken.

Anmelderne har været mere splittede. I Berlingske kvitterede litteraturredaktør Søren Jacobsen Damm med fire stjerner og kaldte bogen for »overrumplende«.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

'til én', ikke 'ens vej'.

Dunja Gry Jensen

Tak for artiklen, det er altid en kvalificering af en anmeldelse, at forholde sig til kunstnerens projekt. Her: Rahims (og fotografernes) dobbelttydige dialog med manderollen, som er både original og modig.

Ejvind Larsen, Tine Sørensen, Jeppe Anne Hovman Jørgensen, Anna von Sperling og Anine Hvid anbefalede denne kommentar

YES mere af det. At taenke ud af boksen er altid interessant.

Christian Holse Salicath

Fine betragtninger, men et enkelt stykke fremstår utroværdigt:

»Fotografierne er gulnede og grynede; de ligner polaroider fra et hemmeligt gammelt familiealbum.«

Fotografierne er uden tvivl analoge, men de ligner altså ikke polaroider, og ordene er heller ikke synonyme. Det vidner om en overfladisk teknisk viden, der skader udsagnet om at nærstudere billederne mere nysgerrigt, end hvad andre anmeldere har gjort.

Fantastisk kommentar til de mange rygmarvs-reaktioner.
Tak for det.

Man kan prøve at forstillede sig reaktionen, hvis en smuk kvindelig popsanger udgav en tilsvarende bog, med intime modelbilleder af sin afklædte krop, som værkets primære attraktion. Ville man så forvente en tilsvarende begejstret modtagelse, i et medie som det nærværende?

Mon ikke det, i henhold til den feministiske tradition, ville være mere sandsynligt, at hun blev kritiseret for, at hengive sig til en sexistisk dyrkelse af kvinder som sexobjekter? Med hele fortolkningstraditionen omkring The Male Gaze, er dette så ikke den typiske vinkling? Men når det i stedet er mænd der bliver objektiviseret, er det måske meget nemmere, at se det positive i sådanne projekter.

John S. Hansen, Ejvind Larsen og ulrik mortensen anbefalede denne kommentar