Kommentar
Læsetid: 6 min.

Neumeier-krisen viser, at balletmesteren er ved at miste grebet

Balletterne af koreografen John Neumeier er ikke længere på repertoiret hos Den Kongelige Ballet. Men hvordan kunne det gå så galt? Og findes der stadig tryllestøv, der kan forsone parterne? Anne Middelboe Christensen sætter krisen i perspektiv
Balletkoreograf og -instruktør John Neumeier fejrede i september sit 50 års jubilæum ved Hamburg Ballet.

Balletkoreograf og -instruktør John Neumeier fejrede i september sit 50 års jubilæum ved Hamburg Ballet.

Georg Wendt

Kultur
24. november 2022
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

Den Kongelige Ballet er ramlet ind i en krise. Balletmester Nikolaj Hübbe har besluttet, at han ikke ønsker koreografen John Neumeier og hans instruktørteam i huset de næste tre år. Det vil konkret sige, at balletterne Romeo og Julie, Kameliadamen og Mahlers 3. symfoni ikke vil kunne blive danset. Heller ikke En skærsommernatsdrøm, som ellers har været den bedste forestilling på kompagniets repertoire i denne sæson. Og slet ikke Neumeiers Othello, som i maj måned udløste hele krisen. Nogle dansere fandt visse af bevægelserne i koreografien krænkende og racistiske, og så endte det med, at Othello blev taget af plakaten og erstattet med En skærsommernatsdrøm. Sådan kort fortalt.

Samtidig har krisen afsløret, at danserne i kompagniet har savnet at blive hørt og respekteret – og at de føler, at balletmesteren på det seneste har lyttet til dem og forsvaret dem. Teaterchef Kasper Holten har også forklaret, at det psykologiske arbejdsmiljø prioriteres højt.

»Herinde tror vi faktisk på, at kunsten trives, hvis der er psykologisk sikkerhed,« udtalte han mandag i radioen til Kulturen på P1.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

For lige at tømme bøtten:

Båndet musik til balletforestillinger på teatret overskrider hyppigt den droit-moralske decibelgrænse, uden at nogen tilsyneladende er indstillet på at gøre noget ved det.

Sådan var det ikke før – men sådan er det under Nikolaj Hübbe.

Programartikler til balletterne forefindes stort set kun på dansk. Andre steder i verden er handlingsreferater på i det mindste engelsk – og ofte desuden fransk og tysk – en selvfølge. Teatrets svar er vistnok at man da bare kan læse op på det på nettet (hvis man altså ved det i forvejen). Følgen er at udenlandske gæster sidder med telefonerne tændt under forestillingerne, med ét øje på skærmen og et andet på scenen. Forstyrrende for os andre.

Sådan var det ikke før – men sådan er det under Nikolaj Hübbe.

Det var bare det … og så alt det andet.

Ingen er uundværlig, næppe heller Neumeier. Han må rette sin kritik til rette vedkommende. Ellers er det ud af vagten.
Sådan er det andre steder.

Allan Nørgaard Andersen

@Henning Kjær
Det handler ikke om hvorvidt Neumeier er uundværlig, det handler om at det er utåleligt at miste muligheden for at se hans vidunderlige balletter på Det kongelige.

Selv om det er ret sympatisk at danserne er på vagt over for diskriminerende fremstillinger - som de fx mener forekommer i Othello - så er der alligevel noget underligt i at det er de optrædende/medvirkende der skal godkende at et værk danses/synges/opføres/indspilles. Jeg er overbevist om at hundredvis af skuespillere har ydet deres bedste i opførelsen af værker, som de har fundet dybt usympatiske. Men dommen over værket bør vel overlades til publikum - selvfølgelig med mindre der er tale om åbenlys og målrettet diskrimination. Men der er vel ingen der forestiller sig at Neumeier lige har indsmuglet en mindre racistisk agiterende passage i et livsværk, der er båret af de stik modsatte, dybt humanistiske holdninger.

Jan Sørensen, Herdis Weins, Jesper Kloppenborg, Steen Obel, Steffen Gliese, Anna Regine Irgens Bromann, Ole Meyer og Christian de Thurah anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Det er da altid noget vi kan se Neymar i aften:)

Allan Nørgaard Andersen
Hübbe er balletschef og som chef han han ikke have en havkat som Neumeier gående rundt i hyttefadet.
Neumeier har opført sig utåleligt, og det kan rygklappene ikke ændre på.

Jeg tror ikke Neumeier lige har indsmuglet en mindre racistisk agiterende passage i et livsværk, han kører bare egenrådigt i det gamle spor, uden respekt for danserne.

Skuespillere og andre optrædende kunstnere har som oftest mulighed for at påvirke et værk under prøverne. De er ikke bare marionetdukker.