Feature
Læsetid: 11 min.

Sydkorea satsede på kultur: K-pops udbredelse er beviset på, at landet kan blive en blød stormagt

Fans af den asiatiske musikgenre K-pop dyrker i Danmark deres idoler med meet-ups, dyrt merchandise og i nogle tilfælde koreanske sprogtimer. Hvordan vandt K-poppen hele verdens hjerte?

I butikken All in K-pop i Skindergade i København kan man købe alt fra bandmerchandise til kimchi og sydkoreansk sodavand.

Kasper Løftgaard

Kultur
4. november 2022
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

I en butik i Studiestræde i København står 19-årige Sabrina Balleby og holder en tung, sort æske med en intensitet og kærlighed, som var det et spædbarn. Kassen er fuldkommen anonym, mørk og mat, bortset fra et stort sølvfarvet, skinnende ord: PROOF. Det er, fortæller Sabrina Balleby med stor iver, navnet på K-popgruppen BTS’ nyeste udgivelse.

»Ja, man kan jo nok godt sige, at vi K-popfans er lidt intense,« griner hun og kigger sig omkring. Overalt er der lange rækker af lignende kasser i forskellige farver, foruden nøgleringe, kuglepenne, kopper og T-shirts med K-popstjerners smilende ansigter på, og et tv, der viser K-popmusikvideoer nonstop.

Det her er Danmarks første og største K-popbutik, All In K-Pop, hvor man ud over at kunne købe K-popmerchandise også kan købe skrigende blå Bubble Tea og sydkoreanske snacks.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her