Når Casper Christensen og Mikael Bertelsen i denne uge har premiere på deres interviewprogram All Exclusive på Viaplay, som anmeldes her i avisen, følger de et forlængst veletableret mønster, som gør sig gældende i forholdet mellem public service-medier og kommercielle platforme. Programmet går ud på, at Casper Christensen interviewer kendte mennesker gennem et helt døgn et solbeskinnet sted i Portugal, mens Mikael Bertelsen via en øresnegl guider ham og en gang imellem kommer forbi med et glas vin eller en kop kaffe.
Det koncept havde formentlig været svært at sælge, hvis ikke folk i forvejen var interesseret i dem, der laver det, og dynamikken mellem dem. Men nu laves det jo også af Casper Christensen og Mikael Bertelsen, der hver for sig står bag meget af det mest markante, nyskabende og toneangivende tv og radio de seneste 25 år.
En slags tilføjelse: public service medier snakker - i form af nyheds-programmers inddragelser af deres udsendte kolleger (for det meste forståeligt nok) samt koncepter med inddragelse af paneler af kommentatorer af samme familie som journalisterne - også en del med sig selv.
Efterhånden som man får status som ikon og rollemodel, der præger fanskarens måde at bære sig selv, tale om verden og lave sjov på, opstår der en efterspørgsel på rent personlighedsbaseret indhold, og her træder de kommercielle platforme til.
Det er billedbladene om igen, nu bare med lyd.
Jeg er ret sikker på, at det er nogenlunde den samme gruppering af befolkningen som efterspørger (Jeg fatter det ikke) mere om og med de kendte.
Der er intet spændende ved at være kendt for at være kendt - altså i min verden. Men man kan tjene gode penge på det, ser det ud til.
De programmer vil jeg gerne prøve at se, for både Casper og ham den anden - Bertelsen - har været rigtig sjove i mange programmer. Men mitTV er, som sagt, ikke smart nok og nu har jeg altså besluttet jeg vil se det dø langsomt, før jeg køber et nyt. Altså må jeg bare konstatere, at man kan ikke nå det hele og ellers håbe programmerne på et eller andet tidspunkt når frem til sendefladen på en af hovedkanalernne - og hey, skulle jeg endelig misse dem, går det såmænd nok endda og hvis de er SÅ sjove at de fortjener at udkomme på DVD, hører jeg nok om det.
Jeg synes nu også, selvoptagetheden i stor stil dyrkes på både DR og TV2, i f.eks nødhjælpsprogrammer, utallige prisuddelinger, i morgen TV , God aften Danmark, Sara og monopolet, etc.., etc. , da kendthed lader til at have større interesse end at have noget på hjerte. For øvrigt er det de samme Tordenskjolds soldater, vi møder igen og igen, og som i virkeligheden er røvkedelige.