Den, som ved Henrik Nordbrandts død forsøger at ytre sig om hans fænomenale forfatterskab, bliver uvægerligt tvunget ud i paradokser og frontale selvmodsigelser. Hans digtning står i hjemløshedens, i de stadige opbruds tegn, men kredser ikke desto mindre om stedet. Teksterne er gerne melankolske, men bæres alligevel af en overbærende mildhed. Stemningen er ofte tungsindig, men stemmen i hvert enkelt digt kan samtidig let blive ligefrem munter.
Hans poesi er lettilgængelig, men unddrager sig at blive låst fast i én betydning eller forstået inden for en ramme uden for litteraturen. Digtene opleves som ekstremt billedrige, men er besynderligt nok som regel fattige på metaforer. Og når det handler om forfatterskabets modtagelse, må man sande, at Henrik Nordbrandt på den ene side længe havde status som en poeternes poet, men på den anden side nåede ud til en stor læserskare.
Tak for en velreflekteret anmeldelse, Erik.
En fin nekrolog, der giver sig tid. Dejligt indlæst også - jeg valgte at lytte fremfor at læse, fordi stemmen var så god at lytte til.
Modsat de møder med Henrik Nordbrandt som Erik Skyum Nielsen nævner til sidst, har jeg mødt en lykkelig Henrik Nordbrandt, som sad i bussen på Østerbro med sin datter, som han højst sandsynligt havde hentet fra skole.
På trods af hjemløsheden og melankolien i digtningen var det tydeligt at se, at de to havde hjemme hos hinanden. Det var smukt at se deres glæde - og "mødt" må stå i anførselstegn, for jeg nænnede ikke at forstyrre dem og sige tak til Henrik Nordbrandt for hans digte...
Fint skrevet og dejligt læst ;o) Vi mangler i den trykte tekst her digtet "Når et menneske dør", som Erik Skyum Nielsen læser op til slut, så her er det:
Når et menneske dør
bliver dets omgivelser tilbage:
Bjergene i det fjerne
kvarterets huse
og vejen som om søndagen
går over en træbro
lige inden den fører ud af byen.
Og forårssolskinnet
som lidt ud på eftermiddagen
når en hylde med bøger
og tidsskrifter, som uden tvivl
engang var nye.
Det er ikke spor mærkeligt.
Men det har ikke desto mindre
ofte undret mig.
Henrik Nordbrandt