Hvis man ser på vand, der sættes over et blus, så er der et langt tilløb, før det sker. I starten ingenting, så begynder bobler at sive op uden at bryde overfladen for alvor. Og så pludselig sker det, varmen bliver for meget, overfladen er i oprør, bobler brister overalt. Gryden er i kog.
2013 var året, hvor den over lang tid opsparede indignation over kønsubalance og sexisme i musikverdenen endelig nåede kogepunktet.
Gryden simrede året inden i 2012 grundet rapporten ’Kønsbalancen i Rytmisk Musik’ bestilt af en række danske musikerorganisationer. Den dokumenterede, at kun omkring 20 procent af dem, der var noget ved musikken, var kvinder.
Men 2013 blev året, hvor magten for alvor blev kritiseret, og hvor fronterne blev ridset op herhjemme. Og det var året, hvor store kvindelige, udenlandske kunstnere bragede igennem – og nu kaldte sig feminister.
Stopper før øl nummer 1.000
Lad os rejse næsten præcis ti år tilbage i tiden og starte med at åbne avisen, nærmere bestemt Dagbladet Information.