Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Forpestede forbrugere

Aktivisten Naomi Klein har skrevet et overbevisende anklageskrift mod virksomheder, der bombarderer unge med reklamer for mærkevarer
Kultur
17. april 2000

BOSTON - Toppen af den kynisme, marketingsrådgivere og selskaber kan lægge for dagen, må være nået, da et forlag for nogle år siden genudgav Karl Marx' Kommunistiske Manifest fra 1848.

Idéen var ikke at sprede den tyske filosofs militante budskab; nej, manifestet skulle gøres til en mærkevare, populær hos den nye generation af unge verden rundt, ligesom t-shirts og sodavand med billeder af Ché Guevara var det en overgang.

I de sidste 20 års reklamehistorie synes alle grænser for, hvad erhvervslivet kan tillade sig at pådutte os via klæder, medier og gadeskilte, overskredet. Reklamer for mærkevarer er trængt ind på hidtil forbudte enemærker som skoler og universiteter. Nu mangler vi blot, at privatlivet i soveværelset og sengen bliver nedbrudt.

Øredøvende kampagne

Man kan ikke engang gå i biografen (i USA) uden at blive mødt med standardsætningen: Welcome to Sony Theaters eller Welcome to Loew Theaters. Næppe har man takket, førend man tilbydes en stor coca-cola og et bæger popcorn til en rabatpris af kun tre dollar. I gamle dage var biografteatre i USA - til forskel fra Danmark - reklamefri. Glem det.

I dag bliver man bombarderet med spots for diverse mærkevarer og udsat for en øredøvende kampagne for film, der står på tapetet om et halvt eller et helt år i samme bio. Når aftenens filmkunst ruller over lærredet, er ens sanseindtryk godt på vej til at være bedøvede. Overkill, kalder man fænomenet på engelsk, og det er netop, hvad den unge, talentfulde canadiske forfatter og aktivist Naomi Klein hævder er ved at ske for den unge generation i Nordamerika.

I et digert værk, NO LOGO, Taking Aim at the Brand Bullies, fremlægger den 29-årige Klein et overbevisende anklageskrift mod virksomheder som Nike, Calvin Klein, Wal-Mart og mange andre. De forpester forbrugernes daglige tilværelse og udsætter samtidig arbejdere i handelsfrizoner i Kina, på Filippinerne og andre steder for en uacceptabel behandling.

Ungdom i førersædet

Klein går metodisk frem. I første del forklarer hun, hvordan virksomheder ikke længere anser sig for at være i produktbranchen - de er i mærkevarebranchen. Det er et produkts image, som sælges.

Nike tennisko tjener som det ypperste eksempel. Ungdommen sidder i førersædet. Deres smag bestemmer. Smart modetøj til folk over 35 er blevet sværere at støve op. Børn identificerer sig dybt med mærkevarer. Forældre kan lige så godt opgive. Der findes kun en virksomhed (GAP!), hvis tøj de ønsker at gå rundt i.

I anden del fortæller Klein om de moderne virksomheder, der åh så gerne vil fremstå som progressive i deres reklamer, men når det kommer til stykket udøver censur. Videokæder som Blockbuster Video udlejer kun 'moralsk acceptable' film; Starbucks cafeer og Wal-mart varehuse begrænser udvalget af blade. Ytringsfriheden bliver indskrænket i takt med, at selskaberne vokser og bliver færre.

I tredje del rapporterer Naomi Klein fra frontlinien i Den 3. Verden, hvor det billige tøj, nordamerikanere kan købe hos f.eks. GAP bliver fremstillet på lokalt ejede fabrikker til en latterlig lille løn af mennesker uden ret til at organisere sig. Vestlige firmaer bestiller varen, de ejer ikke fabrikkerne og kan derfor foregive at være uvidende om arbejdsforhold.

Fjerde og sidste del af bogen fortæller om de mangeartede protestaktioner og -former, som i de seneste år er blomstret frem i kampen mod privatisering og kommercialisering af samfundslivet.

Afslørende studie

Man forstår, hvorfor Naomi Klein er blevet et mediefænomen i Canada, hvor hun blev født af amerikanske forældre, der flygtede fra Vietnamkrigen. Kun en samtidig insider, en opmærksom iagttager på nært hold af virksomhedernes mærkevare- og reklamestrategi, kan diske op med et så afslørende studie.

Værket udkom desuden kort efter slaget mod WTO i Seattle og vil uden tvivl tjene som bibel for en bevægelse i Nordamerika og Storbritannien, som hverken den internationale forretningselite eller politikerne magter at stoppe i opløbet.

Bogen er skudt til tops på bestsellerlisten i Canada, er netop blevet udgivet i USA og Storbritannien og kommer snart i Frankrig, Tyskland, Italien og Spanien. Klein er i Washington i disse dage for at sælge bo- gen og deltage i demonstrationer mod Verdensbanken og IMF.

Naomi Klein: 'NO LOGO. Taking Aim at the Brand Bullies'. 490 s. 28 US dollar.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her