Suset fra Skatteøen

Bjarne Reuters seneste roman, 'Prins Faisals ring', er et kulørt eventyr af den gammeldags slags
29. april 2000

Jeg er nærmest vokset op med Bjarne Reuter. Jeg er født et par år før, han debuterede som forfatter. Jeg startede med at læse hans bøger i folkeskolen – Kidnapning, Vendetta, Shamran, Knud, Otto og Carmen Rosita. Jeg så Zappa og Tro, håb og kærlighed (bog: Når snerlen blomstrer) i biografen og Busters verden på tv.

Jeg fulgte med, da Reuters hovedpersoner blev voksne i Vi der valgte Mælkevejen. Og jeg har siden læst et par af Reuters forsøg udi en mere voksen spændingsgenre, En tro kopi og Den cubanske kabale.

Den hyperproduktive Reuter er en ferm ordsnedker, sprængfyldt med humør, energi og sproglige finurligheder, og mange af hans bøger rummer en kerne af alvor midt i al det sjove. Jeg har storgrinet ad Knud og Ottos voldsomt ufine kamp om den underskønne Carmen Rosita, jeg har bidt tænderne sammen side om side med Buster, og jeg har grædt og ikke mindst lært noget om livet ved at følge med i den opbyggelige og episke historie om Bjørn, der var dreng og siden mand.

Det har været som at vende tilbage til min barndommens gade at læse Reuters seneste bog, Prins Faisals ring, med hvilken han fejrer fødselsdag og jubilæum. Sproget bobler energisk, fantasien blomstrer, og røverhistorien om drengen Tom Collins, der i midten af 1600-tallet forvandler sig til manden Tom Collins gennem de mest fantastiske og hårrejsende eventyr, er fyldt med spænding, kærlighed, sjov, ballade og alvor.

Skatteøen

13-årige, sejlgale Tom Collins med de irske rødder bor på den caraibiske ø Nevis sammen med sin mor og iltre og smukke halvsøster Feodora med spansk blod i årene. Familien arbejder for kost og logi for den lade kroejer senor Lopez, og Tom drømmer om en dag at finde dén skat, som kan købe dem et bedre liv, langt væk fra Lopez.

Muligheden byder sig i skikkelse af den veltalende lystløgner Ramon den fromme og en negerslave, han kalder Bibido. Tom redder dem fra at drukne efter et skibsforlis, og Ramon lover ham til gengæld en halvpart i Bibido, der angiveligt er kongesøn fra Afrika og mange guldstykker værd.

Tom indvilger, men da Ramon en nat stikker af med Bibido, sadler Tom sit æsel og følger efter den upålidelige slyngel for at redde sin fremtid, lidet anende, at det kommer til at vare en rum tid og mange barske og farlige eventyr, før han igen skal se sin familie og sin fødeø, og det som en ung mand rig på bl.a. livserfaring.

Et rigtigt eventyr

Prins Faisals ring er Reuters forsøg på at lave et eventyr af episke dimensioner, en kulørt, illustreret klassiker for alle raske drenge og piger i stil med Stevensons Skatteøen eller Maryatts Kaptajn Grants børn. Det er en tung arv at løfte, men det lykkes Reuter i rigt mål at fange sin læser ind og engagere én i Tom Collins hæsblæsende bedrifter, der også former sig som en dannelsesrejse for ham.

Tom er en handlekraftig dreng, vant til at tage vare på sig selv og som sin bidske søster godt skåret for tungebåndet. Han er en flamboyant romanfigur, en vaskeægte helt, der, som et rigtigt menneske, rummer masser af det gode og en smule af det lidt mere anløbne. Det er nødvendigt i en verden og en tid, hvor venner ikke altid er til at stole på, fjender ikke altid, hvem man tror, hvor hvide mennesker har gjort sig til herrer over sorte, hvor inkvisitionen nådesløst henretter kættere, hvor overtro overvinder videnskab, og pirater gør verdenshavene usikre.

Og Tom er en tiltalende hovedperson, der tumler med de store spørgsmål og moralske dillemmaer, som alle, der er ved at forme personlighed og karakter, så er birollegalleriet i Prins Faisals ring ikke mindre interessant og farvestrålende. Det vrimler med halvstuderede røvere, brutale plantageformænd, uudgrundelige slaver, smukke kvinder og frygtindgydende sørøvere. Man savner ikke noget i historien om Tom Collins, der er et fyldigt og veltegnet portræt af en gavflab på vej mod manddom, og en gennemført, troværdig skildring af en tid, hvor den europæiske renæssances store tanker når den nye verden og forandrer den og menneskene deri for evigt.

Prins Faisals ring er et herligt og sprogligt sprudlende eventyr af den gode, gammeldags slags, som ikke bliver for insisterende eller korrekt, fordi moralen er pakket ind i en rå, overbevisende virkelighed, og tonen holdes skælmsk og lun.

Bjarne Reuter: Prins Faisals ring. 504 s. 325 kr. Gyldendal