Filmens kvinder taler ud

Ujævn, men nyttig interviewbog med arbejdsportrætter af kvinder i amerikansk film
28. august 2002

Ny bog
Denne interview-bog er sat op med en uberettiget mistillid til teksternes evne til at tale for sig selv. Lay-outet fremtræder som et mareridt af forskellige skritftyper, der – i stedet for at skabe overskuelighed – danner et kludetæppe af distraktionsmomenter. Og de lækkerhedsdyrkende fotografier rummer nok en lille håndfuld pletskud, men er mest ulideligt krukkede opstillinger, der ikke mindst tilgodeser de omhyggeligt krediterede make-up-artister.
På denne måde vakler bogen mellem coffee table-smartness og en feminisme, der er reel og velmotiveret, så sandt som kvinder stadig er underrepræsenteret i den filmskabende proces. Hvilket dog i højere grad gælder i de store Hollywood-produktioner end herhjemme, hvor vi har en ganske solid tradition for kvindelige filmarbejdere helt op til instruktør-niveau.

Arbejdet i centrum
Det er mest Hollywood-perspektivet, der anlægges, når bogen bringer interviews med skuespillernavne som Jodie Foster, Susan Sarandon og Joan Allen, en kvik manusforfatter som Robin Swicord, en produktionsdesigner som Jeannine Oppewall, en klipper som Dede Allen og en komponist som Rachel Portman.
Men selv om de indgår i et stort kværnende produktionsapparat, lægger de – som højt begavede personer – vægt på at finde deres egen stemme, og det lykkes også her i deres åbenhjertige, præcise interviews, der sjældent bliver unødigt private, men hele tiden holder filmarbejdet i fokus. Og på denne måde lykkes det i bogens 28 arbejdsportrætter at give levende indtryk af nogle dybt engagerede kvinders vilkår i en branche, der nok accepterer kvindekønnet, men alligevel stadig ofte er styret af mere eller mindre bevidste fordomme.
Mod disse vender bogen sig som lidt af et kampskrift, der beder de succesrige kvinder om gode råd til med-søstre om, hvordan man får arbejde i branchen. Her er der en del verdslig visdom at hente. Tilmed bringes supplerende artikler om kvinder i Hollywoods barndom, om nutidens filmkvinder og om kvinderne i dansk film. Sidstnævnte indslag af Vibeke Pedersen giver god besked, men har et par skønhedspletter: et fejlreferat af Lone Scherfigs Kajs fødselsdag og en negativ, kønspolitisk tolkning af Dogme-filmen En kærlighedshistorie, der kaldes »et intenst mandeportræt, mens kvindebilledet hensætter os til en anden epoke, 40’erne og 50’erne, hvor kvinder gik hjemme og blev skøre af det, og kvinde var kvinde værst.« Stine Stengade som skurkinde?
Der er andre ankepunkter – bogen opererer med den mystiske funktion »manuskript-ansvarlig« (med den titel må der menes »scripter«), og det er for sløjt, at filmtitlerne ikke står på dansk. Men trods alle irritationsmomenter kan Kvinder bag kameraet være en bog med en del inspiration og nyttig viden for aspirerende filmkvinder og andet godtfolk.

*Helena Lumme: Kvinder bag kameraet (Great Women of Film). Fotos: Mika Manninen. Oversat af Gaby Jeppesen. 128 s., ill., stort format. 198 kr. Forlaget Billesøe & Baltzer

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.