30. august 2002

(2. sektion)

Hans la Cours bog om 18 år i Tvind-systemet er spændende, velskrevet,
nuanceret samt et afslørende, psykologisk portræt af Amdi

Tvind-bog
Man får hurtigt nok af avisartikler og tv-indslag, produceret i den stilart, der de seneste næsten 25 år har været dominerende i danske mediers negative Tvind-dækning.
Endnu en journalist har fundet endnu en udenlandsk Tvind-adresse, hvor endnu en usympatisk forvalter eller bureaukrat truer med at pudse hundene på journalisten, som dermed har en dramatisk indledning til en artikel, som i øvrigt er endnu en gennemgang af en stak dokumenter, som avisen er »kommet i besiddelse af«.
Karakteren af Tvind som autoritært system har stået klart for de fleste, siden de første artikler om bortløbne elever, uudholdeligt gruppepres, dårlig mad og elendige fysiske rammer stod at læse her i avisen i 1978. Ingen bliver i dag for alvor overrasket over at læse om endnu en Tvind-skattefidus eller endnu et trick, som Ulandshjælp fra Folk til Folk har brugt til at vildlede hjælpsomme mennesker.
For alle, der er mætte af mediernes Tvind-afsløringer, og som i stedet søger en sammenhængende, nuanceret forklaring, der ikke er baseret på udenforståendes gætterier, men på egne smertelige erfaringer, er Hans la Cours bog Den Rejsende at anbefale.

Dybt personlig
Det er den dybt personlige beretning om den umodne gymnasieelev fra Ribe, der suges ind af Tvind og udvikler sig til først et blindt loyalt medlem af Lærergruppen og siden, da han kommer ud at rejse i Latinamerika og på Stillehavet og er på afstand af Mogens Amdi Petersens dominans, gradvis frigør sig og - ikke mindst i kraft af forbudte forelskelser – udvikler en kritisk distance til Tvind og Amdi, der reagerer ved at ydmyge ham for at gennemtvinge en underkastelse. Forgæves.
Medlemmer af Tvind-hierarkiet virker i offentligheden som marsmænd. De udtaler sig med en virkelighedsopfattelse og situationsfornemmelse, som var de fra en anden planet. Se for eksempel interviewet med medlem af Lærergruppen Thomas Højmark Jensen i Information i lørdags, hvor den interviewede fortæller journalisten, at det er »upassende« at spørge til, hvordan medlemmer af Lærergruppen kom i kontakt med Amdi indtil hans anholdelse. Som var det Gustav Husak, der udtalte sig til Rude Pravo.

Tvinds power
Hvordan de gennem mange år har udviklet sig til marsmænd og -kvinder, får man en forståelse af i Hans la Cours bog. Når Tvind-ideologien kan underordne sig også relativt velbegavede mennesker, må det skyldes den enorme power, som udvikledes omkring Tvind i 1970’erne, da hårdt fysisk arbejde og benhårdt sammensparede lønkroner skabte resultater: møllen, bygningerne, jordbesiddelserne, skibene og først og fremmest de mange mennesker, hvis liv
Tvind ændrede så drastisk.
Ud over den spændende selvbiografiske beretning og den Troels Kløvedal-agtige skildring af den sejlads i Stillehavet, der får forfatteren til at kappe båndene og stå af i New Zealand, hvor han bor i dag, indeholder bogen et nærgående og afslørende portræt af Mogens Amdi Petersen, der til fulde bekræfter billedet af ham som uimodsigelig enehersker, der lever i luksus, mens andre medlemmer af Lærergruppen må leve af svinefoder eller fordærvede madvarer, som de finder i supermarkeders affaldscontainere (især i Favør-kædens skraldespande skulle der være noget at komme efter, røber kenderen Hans la Cour).
Læg til alt dette, at bogen er velskrevet, elementært spændende og forsynet med cliffhangers de rigtige steder. Af og til er bogen at læse som en agentroman, som da forfatteren uden at kende formålet får instruktioner fra Tvind-hovedkvarteret i Grindsted om at rejse til Guayaquil i Ecuador og henvende sig i et bestemt højhus på 24. sal, hvor han i en mennesketom lejlighed finder nye instruktioner... (læs selv fortsættelsen i bogen).
Nye læsere - og dem, der er blevet trætte af mediernes Tvind-afsløringer – kan begynde med Hans la Cours bog og forstå det psykologiske klima og forudsætningerne for den retssag mod Amdi Petersen m.fl., der efter planen starter i februar 2003.

*Hans la Cour: Den Rejsende. 368 s., 249 kr. Aschehoug. Udkommer i dag