Læsetid: 5 min.

Lys i lommerne

På sit 13. album demonstrerer Poul Krebs atter sin uforlignelige mangel på sprogsans og eklatante evne til at skrive melodier, der glemmes, allerede mens de spiller
19. august 2002

Fandtes der et pointsystem for gennemført velmenende kunstnere, ville Poul Krebs være topscorer. Havde han endvidere udsendt sine plader i 70’erne, hvor hensigterne vejede tungt – og langt tungere end selve det æstetiske – ville han være blevet større end både Røde Mor og Trille. Til sammen.

For dét er hævet over enhver tvivl –– Poul Krebs er et sympatisk menneske, fuld af de rigtige meninger, dybt human og sikkert også venligheden selv. Hver en sang han har skrevet til sit seneste opus –Striber af lys (som i »send en lille stribe lys/ ned i mine lommer« –– han kan åbenbart godt lide lys i lommerne!) hedder det og det indeholder 11 af slagsen –– rent ud emmer af lommeuldsfilosofisk elskværdighed og den slags er der efter sigende et stort publikum til.

Fakta er, at Poul Krebs på landsplan har solgt over 700.000 eksemplarer af sine i alt 13 plader og det er dog også noget, selvom det i sidste ende blot beviser, at der altså findes et marked for sangskrivere, der hverken har styr på det danske sprog eller melodiskrivningens ædle kunst, men ikke desto mindre mener det så godt, så godt.

Det her er ikke stedet at gøre sig lystig på bekostning af Poul Krebs’ stemme, thi den slags er som bekendt en smagssag –– og denne signatur holder skamløst af kunstnere, der synger betydeligt værre end denne Krebs i sådan teknisk forstand –– men det skal ikke skjules, at den hidtil har rejst en mur mellem undertegnede og mandens sange.

Med sin kronisk forkølede klang tilsat lige dele mandel- og polypproblemer er det som om den aldrig rigtig forlader mandens hals og den formår i udstrakt grad at stille sig mellem sangene og denne lytter i al sin charmeforladte inderlighed.

Uopfindsomt genbrug

Man må i den forbindelse ikke glemme, at det var dog nyhedsstof i dagspressen, da Krebs i sin tid fik kontrakt med et udenlandsk sangskrivningsforlag, der efter sigende mente sig i stand til at sælge hans sange (med engelske tekster) til diverse amerikanske artister.

Om det lykkedes, melder historien intet om, men skulle det have båret frugt, må man gå ud fra, at det er fordi Krebs formår at levere den der anonyme mellemvare, der lyder som summen af alle mulige andre sangskriveres bestræbelser.

Er der noget, man ikke kan anklage Krebs for, er det at besvære os med ansatser til originalitet. For så vidt man kan tale om en tone hos Krebs, må det være klangen af uopfindsomt genbrug, der gør bedst fyldest.

Som en anden dansksyngende og fuldstændig amerikanskklingende middelmådighed, den ugode Michael Falch, begynder Krebs’ problemer helt nede i det basale håndværk: Hans næsten konsekvent uopfindsomme melodier udspiller sig i et så snævert tonalt område, at de konstant syntes i færd med at dementere sig selv, og der er sjældent så stor forskel på vers og omkvæd, at man ligefrem rykker frem på kanten af stolen, optændt af syng-med-iver i en rundtosset rus, antændt af et overbevisende melodisk incitament.

Det sker han rammer et par mindeværdige melodilinjer – her f.eks. i »Work Work Work« samt ikke mindst det funky »Løj han«, det tætteste pladen kommer på at være en lille smule interessant – og så retter man selvfølgelig fluks sin interesse mod tekstuniverset. Av min arm, det skulle man vist aldrig have gjort!

Blottet for mening

Hos Krebs kniber det med såvel syntaks som mening, og det betyder, at selvom man kan være heldig at finde rammende enkeltlinjer eller sågar hele vers, der fungerer, dementeres de løbende af enten sproglige flovsere eller et hovsa-rim eller åndedrætsbesværet sprogbrug eller det personificerede vrøvl eller det hele i uskøn forening:

»Og når du ikke er der/ er det en elastisk der springer/ og min sommer bliver til vinter/ på det mindste øjeblik« er et typisk eksempel og vil man høre hvor umusikalsk, den slags kan gøres, så check omkvædet i samme sang (»Ræk ud efter stjernerne«): »Ræk ud efter stjernerne/ Skyd på månen/ Det gør ikke det fjerneste/ at du rammer langt fra målet/ bare skyd« –– hvilket ikke svinger en milimeter.

Man skulle nu tro, at Krebs ikke kunne hælde mere vrøvl ind i en sagesløs sangtekst, men så har man gjort regning uden vært: »Og nu stod han der og sigtede efter noget i det fjerne/ fordi han troede på, der var noget han ramte/ Bare et eller andet, der på vejen, der i kanten/ Der er altid noget, et eller andet/ og det ligger, det er klart – det er li’ så meget værd/ som alt det du troed du sigtede efter ...«

Av, av, av, hvor er det både grimt dansk og fuldstændig blottet for mening: »Og det ligger, det er klart« –– nej, Poul Krebs – – det er fuldstændig uklart.

I forbrugeroplysningens navn bør det nævnes, at pladen er svinelækkert produceret af en vis Moh Denebi, der har syltet de stort set hjælpeløse sange ind i tidens toneklang, indbydende og indfølt smyger en stribe skrappe musikere sig rundt om stemmen, arrangementer og de labre kor står rent i lækker hi fidelity-gengivelse, lydbilledet myldrer med smukke detaljer og svineriet svinger – mod alle odds.

Kun pladens center –– sangeren og sangskriveren Poul Krebs –– udgør et dybt problematisk felt, der såmænd forværres ved hver gennemlytning.

Den succes, der er blevet Krebs til del, skal være ham velundt, men forbliver en ond gåde i lyset af linjer som »Er der noget jeg kan gøre/ Skal jeg bare la dig være/ Så lad mig være det svin du kaster perler for«.

Sidste linje kunne man få meget sjov ud af, hvis man var i dét hjørne, men som der også synges: »Har du hørt så meget vrøvl/ I sådant et stort forvokset liv?« Nej, det har jeg sgu ikke  – ikke siden Effy & Eliten sidst var på banen, i hvert fald. Undertegnede vil ikke engang anbefale Striber af lys til liebhavere, selvom de nu nok køber den alligevel...

Poul Krebs: Striber af lys /Pladecompagniet/Sony). Produceret af Moh Denebi 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu