Læsetid: 2 min.

En underholdende periode i Københavns historie

Underholdende artikler veksler med speciale-resuméer, og velskreven panoramisk slentren afbrydes af magistrale hop på stedet når 19 forfattere beskriver København 1870-90
27. august 2002

Ny bog
»Uden for murene« hedder værket, med undertitlen »fortællinger fra det moderne gennembruds København« – ligesom hele dette års Golden Days in Copenhagen i løbet af september måned.
Og titlen skal tages bogstaveligt – som perioden efter voldenes fald, hvor indre by bryder igennem og sammenhængende breder sig som nye forstæder og brokvarterer, de tilvandrende arbejderes Vesterbro, de fattiges Nørrebro og Østerbro for de fine.
Der er 19 forfattere om bogen og en fotograf, Jens Lindhe. Hans glimrende nutidige farvebilleder af datidens huse og bygningsdetaljer er blandet op med originale sort-hvide bybilleder fra dengang.
Men det er ikke nogen velafvejet udgivelse. Underholdende artikler veksler med speciale-resuméer, og velskreven panoramisk slentren med magistrale hop på stedet.
Artiklerne handler om kunstlivet, om zoologien som offentligt udstillingsanliggende, om Strindberg og Brandes og katolicismen, om neurasteni dvs. dårlige nerver, om Tivoli og teatrene, satire, socialisme, eller om kvinder i og uden for det finere køkken, Marmorkirkens arkitekt, københavnske kommuneskoler, jernbanerne, og de politiske tendenser bag den store københavnske industriudstilling på voldterrænet i 1888.

Overdriverten
Georg Metz skriver om betydende jødiske familier i tiden; Søren Mørch om sult, de nederstes kår; og Else-Marie Boyhus dechifrerer sagligt en herskabsmiddag, så man bliver solidt lækkersulten.
Gid alle havde skrevet lige så konkret – eller muntert vidende – som Martin Zerlang om den moderne voyeur, »driveren« som det kom til at hedde når boulevardflaneuren skulle oversættes til dansk.
Ja, ligefrem »overdriverten« som Gustav Wied kærligt døbte et særlig fashionabelt eksemplar af slagsen omkring den mytologiske Cafe Bernina på hjørnet af Strøget og Badstuestræde (navnet kan stadig læses på mosaikdørtrinet) – værtshus og restaurant og uformelt redaktionslokale for en fræk avis fra dengang: København – en slags datidig blanding af nutidens Information og Ekstra Bladet, gud hjælpe dem...
Så hverken bogen eller perioden savner grundlæggende underholding, men det er sjovere, når facts og anekdoter gengives stofligt substantielt, end når skønånd og pedantik tager overhånd.
Illustrationerne gengiver – ud over fotografierne – flot datidens moderne genrebilleder, hvad der indimellem kan forekomme letkøbt i forhold til mere stædigt at fremdrage mulige maleriske forlæg eller usete reportagefotos af det daglige liv, anno 1870-1890, som er maleriernes emne.

Mug og ånd
Den nye bog om hovedstadens beskidte og gyldne timer fikserer perioden uden at fokusere på de lokale forudsætninger. Voldene stod ligesom byens guldalder og klassicisme for fald, og blev med tiden til byens parkring, fordi borgerne var desperate over handelsmæssige restriktioner og natlåste byporte, ubebyggede militære demarkationsarealer, overbebyggede baggårde, dårligt drikkevand og sivende retirader.
I starten af 1850’erne fik kolerakatastrofen overtaget, Lægeforeningens Boliger blev opført på fælleden som modelområde for sundt boligbyggeri, og Kommuehospitalet opført og taget i brug 1863, som første større grundmurede bygning uden for voldene.
De forhadte byporte blev kompromisløst banket ned i 1857. Men den fristende bladebog holder sig efterfølgende til overordnede strømninger. Og det er ingen skam undtagen for dem, der hellere vil nyde de åndelige rørelser med (muggent) brød til.

*Uden for murene – fortællinger fra det moderne gennembruds København. Klaus P. Mortensen, red. Gads Forlag og Golden Days in Copenhagen. 285 s. ill. Kr. 229. Udkommer i dag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu