Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Abrakadabrahamsen

Billederne eksploderer, når Danmarks fotografiske iscenesætter nr. 1, Per Morten Abrahamsen, har trykket på knappen
Kultur
14. september 2002

Bog & udstilling
Vi er nogle stykker, der knap har fået tørret grinet af, siden hedengangne Press i 90’ernes begyndelse bragte Søren Ryge Petersen på forsiden som økopin-up med kruspersille i ørerne og en landhane til at dække sin blusel. Bag kameraet stod Per Morten Abrahamsen (f.1957). Typisk for hans iscenesatte fotografier er det, at de ikke lige sådan lader sig dirke fri af hukommelsen.
Og det er da også lutter gensynsglæde at gå ombord i greatest hits bogen Karisma, der er proppet med de overdådige og overrumplende fotografier af hjemlige berømtheder,
Abrahamsen som presse- og reklamefotograf har beriget læserne af bl.a. Børsens Nyhedsmagasin og Press med.
Per Morten Abrahamsen debuterede som fotograf i midt-80’erne, og hans stil udspringer umiskendeligt af det iscenesatte fotografi, der tegnede årtiet. Hans billedsprog er sådan cirka Annie Leibovitz møder hardbodies-fotografen Helmuth Newton på syre. Men hvor jeg ved Louisianas Leibovitz-udstilling for to år siden fandt hendes fotos vel skabede: Meryl Streep på et flor af roser, bvadr, så er der vibrerende energi og humor over Abrahamsens iscenesættelser. Det gør dem både vitale og langtidsholdbare.
Hans tableauer er eventyrlige og leger fantasifuldt med henvisninger til både populær- og finkultur. Se bare Hans Engell i slåbrok som far-til-fire i et 50’er hjem eller politiboss Hanne Bech Hansen som skumfødt venus i en muslingeskal.

Modhager
Hvad jeg godt kan lide ved Per Morten Abrahamsens portrætter er, at de yder modstand. De præsenterer ikke betragteren for en fiks og færdig fortolkning af den portrætterede, men er mangetydige og sammensatte. Okay, der er de hurtige grin, når f.eks. Casper Christensen rider på en gedebuk og svinger en død kylling over hovedet. Fotoet virker, fordi det bekræfter Hr. Christensens fanden-i-voldske image.
Men i andre, mere raffinerede fotografier skruer Abrahamsen ned for spøg og skæmt-knappen og følger sin surrealistiske sensibilitet helt til dørs med drømmeagtige scenarier. Som nu et stilfærdigt fotografi af Preben Wilhjelm, der står i tusmørke og bar overkrop i færd med at halvere et brød med en sav. Eller et ligeså fornemt af en diva, nemlig instruktøren Katrine Wiedemann siddende nøgen på en seng med to sæt arme og ben, fordi billedet er dobbelteksponeret. På bedste surrealistiske vis agerer de portrætterede, som om de ganske unaturlige og anormale situationer, er helt naturlige og normale.

Lidt galde
Skal man endelig af med lidt galde, kunne billedredaktionen godt have været mere finmasket. Nogle af reklamefotografierne virker som rene stiløvelser. Selvom det er morsomt at se Abrahamsen leve den latente forkærlighed for plastiske, langlemmede og fastbrystede kvindekroppe helt ud, virker fotografierne hule og holder ikke i bogformat.
Desuden savner jeg en god gammeldags introduktion, der kan sætte Abrahamsen ind i en kunsthistorisk såvel som fotografisk tradition. Læseren spises i stedet af med et causerende efterord, der for så vidt er i orden, men bare ikke nok.
Ellers skal der ikke lyde et ondt ord om Karisma, der tilmed er en stor og stilfuldt blæret bog at have liggende fremme. Har man ikke de 450 kroner, bogen koster, liggende løst i lommen, kan det anbefales at tage til Hillerød og se Per Morten Abrahamsens fotografier på Frederiksborg Slot.

*Karisma. Fotografier af Per Morten Abrahamsen. Gyldendal. Indb. 144 s., 450 kr. Udkommer i dag

*Karisma. Portrætter og fotografier – Per Morten Abrahamsen. Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot, Hillerød. Åbent dagligt 10-17, nov.-jan. 11-15. Til 6. jan.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her