Skrøbelige maskuline passioner

Morten Sabroes nye roman dykker langt ned og renser ud i sindets mørke faldgruber og leverer en elementært spændende historie
5. september 2002

Ny bog
Der er bevægelse i de store maskuline bekendelser for
tiden, fortællinger fra barndommens mørkeland og dybfrosne familieliv, fortællinger om de store fortrængte traumer og heftige passioner. Ligene rasler bogstavelig talt ud af skabene. Morten Sabroes nye roman føjer sig ind i rækken, selv om det ikke først og fremmest er en erindringsroman. Snarere en sammenbrudsroman, hvor man for at komme gennem sammenbruddet og ud på den anden side må have ryddet op i skabet med de værste af barndomstraumerne. Sandsynligvis skrevet på energier fra den terapeutiske proces, men med netop den distance til terapien, som gør, at stoffet kan løftes ud af det mere subjektive private rum og gøres alment vedkommende.
Et kærlighedssvigt, et brudt parforhold, hvor den elskede pludselig en dag skrider tilsyneladende uden årsag eller forklaring, og så moderens død sender hovedpersonen på en psykisk nedtur, sender ham af sted som et dinglende ringvrag på kanten af det endegyldige nervøse sammenbrud. Han er stadig psykisk skrøbelig og sårbar, da han bliver ringet op af en ung pige, som lokker ham med, at hun ved, hvor den elskede Gabriella befinder sig.
Han, der er dybt forelsket, kaster sig ud i jagten på den forsvundne elskede, men drejes med ubønhørlig logik blot længere og længere ind i en verden, hvor han ikke længere er i stand til at skelne mellem fantasi og realitet, bliver snart fange i et uigennemskueligt netværk af begær, afklaring, psykiske projektioner og mareridtsagtige fantasier, som overordnet styres af en dobbelt psykisk afklaringsproces. På den ene side en præcis afdækning af en række traumatiske barndomsoplevelser, som selvfølgelig viser sig at indeholde nøglen til hans aktuelle irrationelle adfærd. På den anden side en fremadrettet psykologisk afsøgningsproces, der skal forene ham med den forsvundne Gabriella.

Maskulin elendighed
De psykiske beskadigelser, der fører frem til den maskuline elendighed, er af traditionel karakter. Moderbindinger af næsten incestuøse dimensioner er den egentlig årsag til den traditionelle spaltning af den maskuline seksualitet, som er hovedpersonens psykiske åg. På den ene side den elskede, men tilsyneladende uopnåelige Gabriella, på den anden side en vrimmel af »kvinder, der ser ud som om de vil kneppes, og ikke andet«. En gennemført variant af den klassiske luder-madonna-spaltning, som umuliggør den maskuline drøm om det harmoniske parforhold.
Svineriet vedbliver i det skjulte at udøve sin ubændige fascinationskraft. Dertil kommer, at det familiære bagland tillige har udstyret ham med erfaringer om både voldelig seksuelt misbrug og brutale dødsoplevelser, som kulminerer, da den stolt uforsonlige, og følelsesmæssigt totalt indefrosne moder end ikke i døden er i stand til at komme den bønfaldende søn i møde. Det er de store terapeutiske klodser, seksualiteten og døden, der er bragt på spil i denne fortælling om den maskuline elendigheds overvindelse.

Elementær spænding
Når det lykkes Morten Sabroe at lande denne fortælling, som måske umiddelbart tager sig lidt tung og konstrueret ud, så skyldes det først og fremmest, at han får skrevet historien igennem i en form, som fastholder et elementært spændingsniveau. Det er lykkedes for ham at overføre udredningen af det komplicerede netværk af terapeutiske tråde til en mere fremadrettet spændingsmættet fortælling.
Det psykisk introspektive afklaringsarbejde udspiller sig i et ydre rum i en fremadrettet fortælling, hvor hovedpersonen kastes rundt mellem forskellige geografiske positioner, konfronteres med en række personer, der har karakter af psykologiske projektioner, men hvor historien således får et rum at folde sig ud i og drives fremad som et stykke psykoterapeutisk detektivarbejde, der ganske enkelt drejer sin læser ind i et ganske spændingsmættet forløb.
Derimod savner man måske et mere suverænt sprogligt greb om primært beskrivelsen af den store passionerede kærlighed. Her ser man flere steder formuleringer som f.eks. »vores kærlighed strømmede på samme måde som floden, til evig tid«, der undertiden ligger tæt på sprogligt temmelig nedslidte klodser.

*Morten Sabroe: Den niende kreds, 272 s., kr. 275, Gyldendal. Udkommer i morgen