Here comes your 1973

To af Dan Turèlls små skrifter fra de gladeste glade avantgardedage genudgives
17. oktober 2002

Digte
Tidligere på året udgav Forlaget BEBOP en bog med blade fra Dan Turèlls kalender. Nu bliver den fulgt op med en på alle måder mere interessant genudgivelse af en helt anden slags dagbog, nemlig Here comes your 19th Nervous
Breakdown, en lille bog skrevet på en dag (det giver den sig i hvert fald ud for at være), nytårsaftensdag 1972, 22 timers venten på det dengang nye år fra kl. 2.00 om natten til midnat, hvor siderne eksploderer i en slags bogstavfyrværkeri, der hilser 1973 velkommen. Det 19. nervesammenbrud er også det 19 nummer på værklisten, som på det her tidspunkt blot var fire år gammel, og så nåede der endda at komme syv mere samme år, et af dem den store sekvens af Manjana, den endeløse sang flimrende igennem hudens pupiller. Så man kan diskutere, om Turèll så meget var på speed, som han simpelthen bare selv var det. Men selvfølgelig, hvis man kan skrive en bog på én dag, så skal listen jo vokse. Nr. 25 på den er en anden lille bog, der hedder Lissom – den er også med her, og man får altså to bøger for samme pris. Som dog desværre må siges at være uforskammet høj.

Håndskrift
Det første man bemærker, når man åbner den knaldsorte bog uden titel eller forfatternavn på omslaget, er, at størstedelen af den er skrevet og trykt med Onkel Dannys karakteristiske fine håndskrift. Kalligrafien veksler mellem at være enkel smuk og funktionel på den ene side og så at være spektakulær med store skælvende bogstaver og komponerede opsætninger på den næste. Hvilket ikke kan undgå at få én til at blive mistænkelig over for, hvorvidt teksten nu rent faktisk er skrevet på det lille døgns tid, den påstår at være. Der er ganske enkelt for lidt sjusk til, at man kan tro, at dette skulle være improviseret frem efterhånden. Det er selvfølgelig muligt, at teksten vitterligen er skrevet på de 22 timer, men så efterfølgende omhyggeligt er blevet kalligraferet (og sikkert også revideret). Det gør den ikke ringere, men det betyder, at håndskrivningen ikke fungerer som det tegn på autenticitet, man let kunne tage det som – fra bevidstheden direkte ud på papiret uden alle mulige filtrerende mekaniske mellemled – snarere er det et bevidst arbejde med tekstens udseende, og de sidste sider hen mod midnat bliver faktisk nærmest en slags visuel poesi.
Det genkommende mantra »nytåret vil komme...« er igangsætteren af en strøm af associationer, hvor Ezra
Pound er lige så sikker på at dukke op på et eller andet tidspunkt som Anders And og Max Bjævermose og – da vi altså nu er på det tidspunkt vi er – Nixon, Vietnam, Gu-stav Winckler, Boris Karloff og alle mulige andre figurer.

Speedskrift
Den anden lille bog Lissom er skrevet på maskine, hvilket igen ikke er ligegyldigt, for i modsætning til håndskriften (som man af og til må standse lidt op og kigge nærmere på for at dechifrere den) signalerer maskinskriften fart, og denne remse, der består af otte gange otte firlinjede rimede strofer, skal formodentlig læses højt og hurtigt. Så får man et hæsblæsende lyddigt, som af og til er på nippet til at give mening for så lynhurtigt atter drillende at trække sig tilbage i sin egen ultrarytmiske showform. Prøv selv (men husk – hurtigt!):
Lissom Formand Anker / Lissom Ho Chi Minh / Lissom Maos tanker / Lissom bøjet tin // Lissom Lille Palle / Lissom ren morfin / Lissom affaldsvalle / Lissom svedne grin // Lissom My Fair Lady / Lissom Askepot / Lissom Sexy Sadie / Lissom gnasket snot
og så videre. Det er en type værk, som meget hellere vil stille sig op på en sæbekasse end på en piedestal, og det er en ren fornøjelse at stå og høre på.

*Dan Turèll: Here comes your 19th Nervous Breakdown & Lissom. 48 s., 200 kr. BEBOP