En tam affære

Juraprofessoren Ditlev Tamm har skrevet en indføring i Jorge Luis Borges’ forfatterskab. Men er det nødvendigt?
28. oktober 2002

Ny bog
Der findes en udbredt og ikke helt ubegrundet fordom om, at den moderne litteratur er så svær at forstå, at almindelige mennesker må have hjælp til det. Det gælder især poesien, men også moderne og postmoderne prosaister som Joyce, Proust, Beckett, Pynchon, Kafka osv. har alle sammen hele hære af velmenende pædagoger stående på fortovet foran deres værker, hvor de skråler løs om de fantastiske ting, der bliver serveret indenfor.
Af alle det 20. århundredes store forfattere er der næppe nogen, som selv er mere imødekommende end argentinske Jorge Luis Borges. Hans værk består udelukkende af korte overskuelige tekster, skrevet i en direkte og klassisk fortællende stil uden det, der nu visse steder går under navnet ’avantgardistiske krumspring og parader’.
Det er sandt, at man, så snart man træder ind, risikerer at gulvet forsvinder under én, og man pludselig befinder sig i et svimlende og forvirrende stort rum. Men det er en del af fornøjelsen ved det og stakkels den, der nærmer sig værker som Fiktionerne eller Aleffen med hovedet fuldt af »temaer« og allerede afkodede biografiske henvisninger som om det var en stor matematisk opgave.
I sin nye bog Jorge Luis Borges – en introduktion går Ditlev Tamm i rette med de engelske udgivere, som lavede et udvalg af Borges’ noveller og gav det titlen Labyrinths, for, som han skriver, »egentlig er det jo synd at nævne labyrinten allerede i titlen, da det er læseren selv, som gradvis skal opdage universets labyrintiske karakter.« Hvilket må siges at være et eminent eksempel på et skarpt blik for splinten i den andens øje, for det rejser unægteligt spørgsmålet hvem det er der kan have glæde af Tamms egen introduktion?

Lystlæsninger
Bogen består groft sagt dels af en biografisk del, dels af en gennemgang af en lang række af teksterne. Ind imellem er så puttet et kapitel med en opremsning af en række af de genkommende emner og figurer hos Borges: Kabbalaen, den norrøne litteratur, filosofien, Borges’ egne forfædre, Dante osv.
Det gode man kan sige om bogen er, at den er skrevet med begejstring og tydeligvis ud fra et ønske om at dele glæden ved en stor læseoplevelse med andre. Det knapt så gode er, at den er ustruktureret og fuld af gentagelser.
I starten gennemgår Tamm f.eks. minutiøst over ni sider enhver politisk ytring Borges i sit liv måtte have fremsat (herunder naturligt nok adskillige gentagelser), for derefter at konkludere, at »hvad Borges mente om politik er os temmeligt ligegyldigt.«
Det dårlige er, at de sidste hundrede siders læsninger eller rettere gennemgang af novellerne minder mest om de referater, vi alle sammen blev sat til at skrive i skolen, og de analytiske forsøg hæver sig aldrig mere end tre millimeter over det banale. For dem der endnu ikke har læst »Lotteriet i Babylon« kan der ikke være megen fornøjelse i at få at vide, at det er »en profetisk fortælling om tilfældet, der kan føre til og styrte fra de højeste poster.«
Vi lever i en formidlingens tidsalder, hvor de umådelige mængder af information vi omgives af ofte må kanaliseres gennem flere led for overhovedet at nå frem til os. Måske er det værd at gøre opmærksom på, at formidling imidlertid også kan komme til at stille sig mellem læser og værk (når det nu er litteratur, vi taler om) og snarere spærre vejen end at rydde den. Ved at reducere litteraturen til temaer, der kan opsummeres og formuleres i enkelte sætninger, bliver det så meget lettere også at forbruge den, men den æstetiske særegenhed, der også udgør det overraskende og det fornøjelige ved kunsten går fløjten.
Jorge Luis Borges selv var en hedonistisk læser for hvem ordene og ideerne var en fysisk nydelse, der ikke kræver nogen forklaring eller formidling. Hermed ikke være sagt at man ikke kan tænke over dem og med dem – se f.eks de vidunderlige foredrag, som er samlet i Syv nætter.
Og hvis De selv, kære læser, er en hedonistisk læser (hvordan kan man være andet?) så se Dem for næste gang De går ned ad litteraturens hovedgade; hvis De ser Ditlev Tamm, så nik venligt med hovedet, men gå høfligt i en bue udenom, ind i den nærmeste opgang, ned i kælderen, der minder om en brønd og dér, under trappen mod højre, svæver en lille changerende sfære, en alef, hvori universet rummes uden at dimensionerne er formindskede ...

*Ditlev Tamm: Jorge Luis Borges - en introduktion. 278 s. 295 kr. Gyldendal.