Encyclopædisk bedrift

Omfattende emneopslagsværk om de fem forbandede år
26. november 2002

Ny bog
Politikens Forlag udsendte i 1965, 20-året for befrielsen et leksikon over besættelsens begivenheder, fænomener og personer.
Den lille bog i den karakteristiske Hvem-Hvad-Hvor serie fulgtes siden op af en forstørret og revideret udgivelse i 79 i forbindelse med Erik Kjærsgaards besættelsestidshistorie. Fra da til nu er forskningen i perioden nærmest eksploderet.
Intet andet afsnit af Danmarks fortid har historikere og forlag tilnærmelsesvis skænket lignende opmærksomhed. På 25 år er markedet oversvømmet af atter nye delundersøgelser og samlede fremstillinger, hvilket kun rimeliggør Gads Forlags udgivelse af et nyt og betydeligt mere emneomfattende og grundigere opslagsværk om 9. april 1940 - 5. maj 1945. Det vil sige, det foreliggende værk rækker både længere bagud og frem og har på bekostning af en særdeles stram prioritering derved lagt vægten på også de mere konsekvensbetonede fænomener. Langt mere end f.eks. på aktørerne i tiden.

Ingen Outze
Det siger sig selv at anmelderen i herværende dagblad med nogen undren forgæves leder efter et selvstændigt opslag på en hovedperson som Børge
Outze eller for den sags skyld en hovedperson blandt bipersonerne som Poul Meyer, også aktiv i den illegale bladvirksomhed og i særdeleshed Information.
Den sidste er måske set i det længere lys og i sammenhæng med viften af emner i bogen netop en kende for perifer, men Outze har man det sværere ved at undvære blandt koryfæerne. Dispositioner af den art forklares uforknyt i redaktionens indledning. Her fremhæves netop emnerettetheden. I det mindste får Outze tildelt sin historiske placering under opslaget: Information.
Ved læsningen af de enkelte artikler er der ikke iøjnefaldende meget at brokke sig over.
Hver og en er leveret af anden og tredje generations-besættelsestidshistorikere af gavn og navn. Forfatterlisten er så at sige Blå Bog for periodens historieskrivning med navne som Jørgen Barfod, Claus Bryld, Hans Bonde, Hans Hertel, Adam Holm, Bent Jensen, Henning Koch, Bo Lidegaard, Finn Løkkegaard, Henrik S. Nissen, Henning Poulsen, Hans Sode-Madsen, Therkel Stræde, Ditlev Tamm, Morten Thing og Anette Warring, for blot at nævne nogle.

Tolkningens skift
At værket er produkt af sine år i det tidlige 21. århundrede, og artiklerne tager mangt et udgangspunkt i andre end de første efter-krigsårs vurderinger af kilderne, fremgår af adskillige opslag.
Den ene af redaktørerne, en af mellemgenerationens betydeligste besættelsestidseksperter Hans Kirchhoff, fremhæver således det ændrede syn på den væbnede modstandskamps militære effekt som et af de mere prægnante skift i tolkningen af tiden såvel i detalje som helhed. Fra første generationens stærke fremhævelse af sabotagens praktiske betydning for den samlede allierede krigsførelse til vore dages mere koldsindige konstatering af det modsatte og sabotagens nok så meget moralske dimension og perspektiv i efterkrigstiden. At hævde noget sådant havde for få år siden hensat datidens vidner i vrede.
Nu nærmer synspunktet sig så småt almen dannelse. Og dog. Prisværdigt er i den forbindelse et både bredt og grundigt opslag om besættelsens historieskrivning af Palle Roslyng-Jensen. Heri gør artikelforfatteren opmærksom på den fortsatte og til tider næsten smertelige uoverensstemmelse mellem forskernes påvisning af det tvivlsomme i forestillingen om den ubrydelige nationale enhed og på den anden side en bredere offentligheds, samt, kunne man tilføje, en vis politisk fløjs insisteren på myten.

Tvivl om nytte
Hvor vidt bogen vil bevise sin nytte som opslagsværk, kan man måske betvivle. For de fleste vil det sikkert være sjældent at anledning byder sig til at slå op. Instinktet tilsiger at ihændehaveren af værket får mere udbytte ved at pluklæse og se, hvad det fører med sig.
For alle der levede dengang eller som blot stadig fascineres af den formentlig mest traumatiske periode i danmarkshistorien, er bogen en nødvendighed. På alle felter opsummeres storartet den viden, vi nu engang har etableret om disse ejendommelige, skræmmende frastrødende, tiltrækkende år, da Danmark i ugunstigste fald kunne have tvangsafsluttet sin eksistens som selvstændig nation.
Illustrationerne, diagrammer og kort er forholdsvis sparsomt fordelt. Kan næppe være anderledes, såfremt bogen ikke skulle være svulmet op. Som fast kapitelvignet anvendes det berømte foto af Stauning der på gaden passerer en tysk officer.
I dette billede aflæses samarbejdspolitikken og den folkelige modstand. Den ranke korrekthed i Staunings stoute skikkelse, der samtidig udstråler kulde og afstand, officeren der søger honnørkontakt. Godt set og brugt.

*Gads Leksikon om dansk besættelsestid 1940-45. Red. Hans Kirchhoff, John T. Lauridsen og Aage Trommer. 550 s. indb. ill. 369 kr. Gads Forlag.