Da USA’s rygrad knækkede

Meget tages for givet i Don DeLillos ’Vægten’, der endelig er blevet oversat til dansk. Læsere, der har fulgt opklaringen af mordet på JFK, kan imidlertid glæde sig
7. november 2002

Roman
På et tidspunkt i starten af 70’erne stod det klart, at historien var ved at blive et vægtigt tema i den amerikanske skønlitteratur. Behovet for at behandle fortiden i fiktiv form – og ikke blot i historiebøger – var dukket op i en tid, hvor der for alvor blev sat spørgsmålstegn ved, hvordan USA forvaltede sin position som verdens største og rigeste demokrati.
Blandt de bøger, der i kølvandet på 60’ernes krige, mord og demonstrationer, krydsede grænsen mellem fakta og fiktion, var bl.a.. Thomas Bergers En god dag at dø (1964) om slaget ved Little Big Horn, Williams Styrons Nat Turner (1967) om et virkeligt slaveoprør i 1831 samt E.L. Doctorows The
Book of Daniel (1971) og Robert Coovers The Public Burning (1977), der begge tager udgangspunkt i henrettelsen i 1953 af spion-ægteparret Rosenberg.
I 80’erne blev tråden taget op af bl.a Joan Didion og Robert Stone, der stædigt og med kritisk pen fulgte i hælene på den amerikanske udenrigspolitik i Sydøstasien og Sydamerika for et beskrive bagsiden af Den amerikanske drøm og realiteterne bag politikernes flotte ord. Mod slutningen af Stones roman A Flag for Sunrise (1981) konkluderer en af handlingens centrale personer, at en mand »ikke har noget at frygte, hvis han forstår historiens gang«.
Problemet er blot, at det er langt nemmere sagt end gjort – hvilket netop er pointen med Don DeLillos roman Libra, der udkom på amerikansk i 1988, men under titlen Vægten endelig er blevet oversat til dansk.

Oswalds historie
Vægten handler om, hvordan historien bliver skrevet af mænd i små rum – i dette tilfælde Nicholas Branch, der forsøger at stykke gåden om mordet på John F. Kennedy sammen til CIA’s hemmelige arkiver. Branchs forsøg på at forstå historiens gang koncentrerer sig om at opklare, hvem Lee Harwey Oswald var, og hvordan han endte i kløerne på en gruppe JFK-fjendtlige fanatikere – et opklaringsarbejde, DeLillo indvier sine læsere i uden at lægge hverken fingrene imellem eller åbenlyse spor ud.
Oswald præsenteres som en regulær amerikansk tragedie. Fra skoleårenes mobning og de pinlige år i Sovjet over forsøget på at få cubansk statsborgerskab til hans endeligt som mordoffer på direkte tv, fremstår han som den amerikanske positivismes modpol. Hans forvandling fra kæk dreng med store planer til syndebuk for kræfter, han ikke selv kan styre, kan læses som forfatterens syrlige kommentar til et USA, der hylder kapitalismen og ignorerer den sociale og mentale armod, der trives i bedste velgående rundtomkring i de mindre bemidlede familier – et miljø, der har skabt en faderløs drømmer som Oswald, som altså for alt i verden vil gøre en forskel.
Over for ham står de hemmelige kræfter, der efter den mislykkede operation ved Svinebugten på Cuba i 1961 ønsker at spille med musklerne over for kommunismen. Disse CIA-agenter, våbenfetichister og tvivlsomme forretningsfolk, der alle er hentet fra virkelighedens verden, mødes for at drøfte mulige planer og ikke mindst egnede emner, der kan tjene deres sag:
»De søgte et navn, et ansigt, en legemsbygning de kunne bruge til at forlænge deres opspind ind i verden. Everett havde besluttet, at han ville have, at en af skikkelserne var en anelse mere synlig end de andre, en mand som undersøgelsen kunne koncentrere sig om, en som ville blive eftersporet og muligvis anholdt. Tre-fire skytter ville forsvinde [...] Og så en enkelt anden skikkelse [...] måske overladt til sig selv at finde ud af sin snigskytterede, blive sporet, fundet, måske dræbt af Secret Service, FBI eller det lokale politi.«
Vægten er blevet kaldt en bog om personer på jagt efter et plot, og bogens nærmest apokalyptiske struktur med kapitler, der skifter fokus hver anden gang, ender da også med, at de involveredes veje krydses med et brag af en kollision som resultat. I DeLillos øjne var dem, der stod bag mordet på Kennedy, således langtfra herrer over deres egne skæbner, men derimod alle styret af kapitalismens og imperialismens vildledende og korrupte succesparametre. De lod sig føre af Den Kolde Krigs vinde uden at lytte til advarslerne undervejs, akkurat som Oswald i første kapitel lader sig føre af subwayen hurtigere og hurtigere med en tiltagende skrigen i ørene uden at stige af – blot for at teste, om han er mand nok til klare smerten. Historiens store linjer bliver med andre ord skrevet af små anonyme mænd, der i parentes bemærket ikke selv forstår historiens gang.

Ud over det sædvanlige
Vægten, hvis titel referer til Oswalds stjernetegn, hans søgen efter harmoni, og nationens stræben efter retfærdighed, føjer ikke noget nyt til de mange konspirationsteorier, der klæber sig til de sekunder, der knækkede
USA’s rygrad i 1963. Romanens ærinde er derimod at komme under huden på de involverede parter, at gøre rede for deres bevæggrunde.
Meget lades i sagens natur usagt i dette stykke detektivarbejde. For danske læsere måske også for meget. Det kan virke en smule forvirrende, når tavse mænd mødes på mørke barer, når personer sælger rifler eller agenter taler i koder, uden at teksten bekymrer sig om at introducere dem, endsige nævner noget om datoen eller stedets bemærkelsesværdighed i forhold til senere begivenheder.
Læsere, der er velbevandret i moderne amerikansk historie, kan imidlertid med fordel sætte et par aftener af til en udfordrende, tankevækkende og lyrisk roman ud over det sædvanlige. Som tilfældet var med sidste års oversættelse af samme forfatters Hvid Støj, der oprindeligt udkom i 1984, skyldes den danske oversættelse af Vægten uden tvivl, at DeLillo med mesterværket Underverden (1997) er blevet et anerkendt navn også på de europæiske bogreoler. Kan vi ikke takke Underverden for andet – hvis vi for eksempel ikke har fået læst den endnu – så kan vi i hvert fald takke den for oversættelsen af endnu et helstøbt værk fra en af tidens mest markante litterære stemmer.

*Don DeLillo: Vægten. Oversat af Jørgen Nielsen. 517 s., 349 kr. Forlaget Centrum. Udkommer i dag