Læsetid: 5 min.

Det er ligesom på film

Præsident Bush på vej i krig udlægges som legemliggørelsen af den amerikanske filmmytologis superhelt
9. december 2002

Mandagsbogen
De husker billederne: George W. Bush står i Ground
Zeros rygende ruinhob med en arm om skulderen på en brandmand og en megafon i den frie højre hånd: Til tilskuerne – den halve verden, for der er naturligvis tv på – råber Bush, at de derude, de onde, meget snart vil høre fra USA.
Bush er den amerikanske superhelt. Den lille, usikre, gennemsnitligt begavede mand, der tilfældigvis fik tildelt præsident-embedet, træder med ét i moralsk karakter, midt i nationens mest fortvivlede stund.
»Vores ansvar over for historien er klart,« siger han dagen før: »Vi må besvare disse angreb og befri verden fra det onde.«
Og: »Dette vil blive en monumental strid mellem det gode og det onde. Men det gode vil sejre.«
Samt: »Andre satte tiden og betingelserne for denne konflikts start. Den vil blive afsluttet på den måde og på det tidspunkt, vi vælger.«
George W. Bush er en fuldstændig kopi af Harrison Fords præsident i Hollywood-filmen Air Force One fra 1997. Forud for en blodig strid med nationalistiske kommunistiske terrorister siger Harrison Ford i en tale:
»Grusomhed og terror er ikke politiske våben. Og til dem, der vil anvende dem, siger jeg: Jeres tid er ude. Vi vil aldrig forhandle. Vi vil ikke længere tolerere Jer, vi vil ikke længere være bange. Det er Jeres tur til at være bange.«
I disse dage, på randen af en mulig amerikansk-ledet krig mod Irak – det gode imperium mod et medlem af ondskabens akse – er det interessant at få udlagt mytologien om den amerikanske superhelt. Og det sker med stor indsigt i bogen The Myth of the American Superhero, forfattet i fællesskab af filosofiprofessor John Shelton Lawrence og professor i teologi Robert Jewett. Bogen udkom i USA for nogle måneder siden, men er aktuel netop nu, hvor der for fuld kraft tegnes helte- og skurkebilleder i amerikanske medier, lige som der givetvis gør det i irakiske medier.
Lawrence og Jewett fortæller historien om de mytologiske helteskikkelser i amerikansk film og tegneserielitteratur tilbage fra begyndelsen af det forrige århundrede. Skabelonen for den klassiske amerikanske superheltehistorie kan de fortælle på få linjer:
»Et samfund i et harmonisk paradis trues af det onde. De normale institutioner fejler i forsøget på at håndtere truslen. En uselvisk superhelt dukker op, afviser alle fristelser og gennemfører den udfriende mission. Med hjælp fra skæbnen genskaber hans beslutsomme sejr de paradisiske tilstande i samfundet. Superhelten trækker sig tilbage og forsvinder i tågerne.«
Forfatterne skildrer alle varianter af denne heltehistorie – fra de overnaturligt begunstigede, formummede helte som Superman, Batman og Lone Ranger over barske John Wayne-opryddere i det vilde Vesten til de intergalaktiske eller virtuelle mytologiske figurer i film som Star Trek, Star Wars og The Matrix.

Selvtægtsmændene
Mest spændende er dog de dele af bogen, der handler om de helte, der kommer ud af hverdagen og tvunget eller provokeret af ondskab i omgivelserne bliver selvtægtsmænd for det gode. Vi kender dem fra Dirty Harry-filmene med Clint Eastwood, Shaft-filmene med Richard Rountree, Death Wish 1-5 (på dansk: En mand ser rødt) med Charles Bronson og talløse andre, og vi kender enkelte kvindelige versioner som Sally Field, der i filmen Eye for an Eye sikrer retfærdigheden ved personligt at udslette den mand, der voldtog og myrdede hendes datter.
Lawrence og Jewett skildrer disse heltes mytologi og diskuterer, i hvilket omfang de bliver rollemodeller ude i den amerikanske virkelighed. De fortæller historien om Bernard Goetz, en 37-årig amerikaner der i 1984 skød fire unge ned i New Yorks undergrundsbane, fordi de opførte sig truende over for ham med en skruetrækker. Goetz var tidligere blevet overfaldet og havde ved den lejlighed følt sig groft svigtet af politiet, så nu gik han med pistol og eksploderede i selvretfærdigt raseri, da de fire unge antastede ham.
Goetz forsvarede sin selvtægt i radio og tv, og han blev noget af en helteskikkelse for mange amerikanere, der købte Goetz-mærker og t-shirts og skrev støttebreve til ham. Han blev siden frikendt for alle anklager bortset fra ulovlig våbenbesiddelse.
Snigskytten fra Washington, John Allen Muhammad, der blev taget i oktober (og derfor ikke er omtalt i bogen) efter 10 mord, fremstår som den bitre, hævnende selvtægtsmand, hvis raseri ikke gælder forbryderiske elementer, men rettes mod det samfund, der har svigtet ham. Som Vietnam-veteran, fraskilt og arbejdsløs ligner han præcis en krydsning mellem Robert de Niros rasende, massemyrdende Taxi Driver og Michael Douglas’ lige så rasende middelstandsamerikaner, der går amok i Falling Down, netop vist i dansk tv.
Nok så uhyggeligt afsporede skikkelser som Timothy McVeigh, der bombede højhuset i Oklahoma City, og Theodore Kaczynski, der som ’Unabomberen’ sendte brevbomber gennem 17 år, levede i egne mytiske verdener, hvor de så sig som legitime frihedskæmpere i et moralsk degenereret samfund. Hvor Kaczynskis imaginære ’Freedom Club’ udgør et noget tåget tankeunivers, er McVeighs udsagn fulde af henvisninger til mytologiske superheltefilm som Rambo og Star Wars.
»Parrer man disse kølige, effektive terrorister med deres mytiske modparter fra den samtidige populærkultur, så afsløres en dyb skizofreni i vort land: Under mytiske frikvarterer fra demokratiets formelle ideer dyrker vi visioner, der gør os rædselsslagne, når de omsættes i virkelig handling af dem, der tager på sig at udføre mytens udrensningsgerninger,« skriver Lawrence og Jewett.
Forfatterne løfter deres analyse af den amerikanske heltemyte fra det individuelle til det samfundsmæssige plan i den del af bogen, der ser paralleller mellem superheltemytologien og den amerikanske regerings håndtering af krigen mod terror. Selvtægtsfilosofien synes således at kunne forklare såvel præsidentens
retorik som USA’s unilaterale føren sig frem på verdensscenen som den udvalgte kraft, der har fået tildelt retten og pligten til at rense ud i alverdens ondskab.
Desværre går Lawrence og Jewett ikke så dybt med dette perspektiv i deres ellers indsigtsfulde bog. Men de kunne jo heller ikke vide, at præsident Harrison Bush netop nu er ved at gøre sig klar til den helt store oprydningsaktion i widescreen og surround sound.

FAKTA

Mytologi
*John Shelton Lawrence og Robert Jewett: The Myth of the American Superhero. Eerdmans, 416 s., 15,71 dollar. Amazon

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu