Moderne kultur, tur/retur

Oscar K. kommer vidt omkring i sine rejseportrætter af moderne kunstnere
10. december 2002

Ny bog
Oscar K. er født den 5. september 1948 i Breslau som søn af en dansk ingeniør og en tysk-polsk mor. Han har læst nordisk litteratur i Danmark i 1970’erne, har taget ophold på Hald Hovedgaard i perioder, og i denne bog rejser han gennem Europa på sporet af moderne kunstnere og litterater.
Bogen er delt op i »Brev til Walter Benjamin« & »Rejsende i litteratur«. Der er besøg i Trieste (James Joyce, Magris o.a.), Prag (Kafka, Rilke, Brod, Werfel o.a.), Sankt Petersborg (Bélyj, Blok, Söderberg, Majakowskij o.a.) Paris (Scholem, Benjamin, Majakowskij, Picabia, Tzara, Duchamp, Larbaud, Bunuel o.a.), Thisted (J.P. Jacobsen, Brandes-brødrene, Kielland o.a.) Lissabon (Duchamp, Pessoa osv.) Og der er også en analyse af Den andalusiske hund af Bunuel.
Det hele har et formål, som er beskrevet i begyndelsen af bogen, hvor der står, at der med modernismen og avantgarden skete et opbrud i kunsten i begyndelsen af sidste århundrede, et opbrud, som fik en begrænset effekt, fordi det hurtigt blev kvalt af politiske systemer. Der står ikke noget nærmere, men der tænkes måske på Hitler og Stalin. I hvert fald døde den intellektuelle omkring Anden Verdenskrig, ifølge forfatteren. Måske skal bogen så opfattes som et forsøg på at minde os om det, der er slået fejl, den fortrængte, intellektuelle historie, der skal holdes op mod den sejrende historie, der skal børstes mod hårene. Projektet rummer en bekendelse til det »bærbare«, til rastløsheden, ensomheden, rejsen, fællesskabet, Europa, tavsheden og selvmordet som mulighed. Også John Cage er født en 5. september.

Følsomme rejser
De seneste år er der dukket flere værker op, i samme stil som den netop omtalte af Oscar K.; de har ét til fælles: Bag den offcielle histories glathed, guider de os igennem den hemmelige historie, hvor tilsyneladende almindelige gader, cafeer, hoteller, piber, biler, floder pludselig bliver tegn på og spor efter det modernes martyrer og mindesmærker. De, der rejser på denne måde, udgør et broderskab, de tilhører nemlig alle Shandy, måske en hentydning til Tristam Shandy af Laurence Sterne, der desuden skrev En følsom rejse gennem Frankrig og Italien i det 18. århundrede.
I det 20. århundredes anden halvdel kunne man rejse følsomt i det gamle Østeuropa, for eksempel i Polen, og hyre særlige guider, der vidste, hvor én havde brændt sig selv, en anden skudt sig selv, en tredje drukket sig ihjel i protest mod systemet.
Disse bøger har også noget andet til fælles. De er kosmopolitiske, ikke internationale, de er erotiske, ikke seksuelle, de er gentagelser, ikke ny-skabende, sandsynligvis fordi de går ud fra, at man er nødt til at opsøge fortidens stjernehimmel, for at kunne orientere sig i nutidens mørke. Det er i grunden altsammen meget smukt, meget dunkelt og meget valse triste på samme tid.

*Oscar K.: Brev til Walter Benjamin & Rejsende i litteratur. 112 s., 198 kr. Forlaget Politisk revy/ Rævens Sorte Bibliotek