Sådan skal dén tegnes

Frydefuldt gensyn med Arne Ungermanns varme kynisme
11. december 2002

Ny bog
Arne Ungermann har lavet tegningen. Den skal illustrere en tekst af Piet Hein, der lyder således:
»Tv ligner til en vis grad pejsen, som i gamle dage var det eneste, man samledes om. Men se sceneriet bagfra, fra bagved tv-apparatet: det kolde blå flimrende skær – som på en reproduktionsanstalt eller fra en kvartslyslampe – over ansigtet på de mennesker, som nok slapper af, men på en anden måde end foran en pejs: De sidder og labber i sig, hvad andre har lagt til rette og mere end halvt fordøjet lagt foran dem. De er receptive.«
Værsgo’. Ungermanns tegning har det hele – og noget mere. Kors, hvor de glaner på det tv, gasblå, lammede, med dødens skygge bag sig, og foran sig et apparat, hvis bagside ulmer djævlerødt, mens en fantommaske er under dannelse. Piet Heins kulturkritik knaldet op! Og så – spejlvendt, bogstaveligt talt – et glimt af, hvad de ser på skærmen. Noget så harmløst som Fred Flintstone. Herregud, har de ikke lov til det? Tegningen er i sig selv en debat om tv-mediets laster og dyder.
Arne Ungermann (1902-81) var en stor illustrationskunstner. Han udfoldede sig i alle tegnegenrer: Plakater, bogforsider, bogillustrationer, tegneserier, satiriske hæfter – og enhver grafik, der kunne oplive en avisside.
Ungermann var ikke kræsen med sit medievalg. Hans og Piet Heins samarbejde kom på prent i noget så kuriøst som 25-årsskriftet for oprettelsen af Elektricitetsselskabet Isefjordværket Interessentskab – et værk udgivet i 1962 med titlen VIS ELECTRICIA, nu en klassiker for beundrere af tegnekunsten.
Ungermann var faguddannet litograf. Det gav ham et praktisk greb om de grafiske udtryksformer og et fælles sprog med arbejderne i trykkeriet. I 1924 blev han ansat som reklametegner i Politikens Hus. Seks år senere hoppede han ud af annoncerne og ind i redaktionen, Her fik han formidabel betydning for udviklingen af Magasinet, der udkom som ugentligt tillæg frem til 1962 og løftede dansk bladtegning til hidtil ukendte højder – og Søndagspolitiken til et oplag på 316.000 i 1952.
Arne Ungermann har grebet slægt efter slægt med sine tegninger til Palle alene i verden. Jovist, seminarierektor Jens Sigsgaards tekst er også god. Det var ham, der fik ideen. Han havde planlagt en psykologisk undersøgelse af børns forestillingsliv med spørgsmålet: »Hvad ville du gøre, hvis du var usynlig?« Det blev i stedet til Palle, der suser omkring i den menneskeforladte by. Ungermanns tegninger får ensomheden til at stramme om hjertet hos det beskuende barn.

Okker, Abel og båden
Bogen udkom i 1942. Den er siden oversat til mere end 30 sprog og blev til en prisbelønnet novellefilm instrueret af Astrid og Bjarne Henning-Jensen. I 1974 moderniserede Ungermann Palles verden: Sporvognene blev skiftet ud med busser, og Palles slips, skjorte og korte bukser med T-shirt og cowboybukser. Men det duede ikke. Fra 1992-udgaven er illustrationerne gået tilbage til originalen, så Palle igen er iført sporvogn og slips.
Sigsgaard og Ungermann fortsatte samarbejdet med børnerimbøgerne Okker Gokker Gummiklokker fra 1943 og Abel Spendabel fra 1945. I besættelsesårene drev Ungermann også et lille vittighedsblad, Notabene. Dets første forside prydede han med en tegning af alle danske samfundslag på en synkefærdig skude med flossede sejl. Revymanden Stig Lommer så straks muligheden: Det blev den tegning, Helge Kjærulff-Schmidt pegede på, mens han med rumstérstang sang: Vi er alle i samme båd.
Således spejlede Ungermann danskerne gennem onde og gode år. Hans sidste værker var vignetterne til tv-serien Matador. Ægte Ungermann: Den varme kynisme.
Så frydefuldt er gensynet med Ungermanns talent, at man tilgiver bogen, at dens fem forfattere jævnligt overlapper hinanden i teksten. Pyt, så kigger man bare på billederne – én gang til.

Lars Dybdahl, Ebbe Mørk, Søren Vinterberg, Mikael Wivel og Line Ungermann: Ungermann. 224 s. 299 kr. Gyldendal. Udkommer i dag