Svarene svæver i teksten

Villy Sørensens efterladte prosatekster, kortprosa af indre og ydre nødvendighed
16. december 2002

Ny bog
Vemodigt er det at sidde med de 55 bagateller, som Villy Sørensen færdiggjorde før sin død her på dagen for et år siden, henlagt til udgivelse i denne vinter. Han måtte økonomisere sin arbejdskraft ned til den litterære kortform, som nogle få formiddagstimer muliggjorde. Om Skabelsen handler netop den første beretning om »Jahve og menneskebørnene«, en bibelhistorie i fem dele frem til Babelstårnet, hvor jordens stridigheder for alvor begyndte. Det er en psykologiseret version af myterne. Det var ikke Jahves mening at skabe kvinden som medhjælp for sin forvalter Adam.
»Jahve lærte først rigtigt sit skaberværk at kende efterhånden som det blev skabt, og noget kom bag på ham (det samme har været tilfældet for mange senere mindre skabende).«
Det kom af alle de ord, Adam skulle finde på til dyrene, enkeltvis og parvis, og at han gik rundt og brølede med køerne, galede med hanerne og klukkede med hønsene, så det var skrækkeligt at høre på. Noget måtte ske. Og de to levede så »foreløbig evigt«. Men da hver dag var som en evighed, begyndte de at kede sig.
Stedet fortæller lidt om Villy Sørensens metode og holdning til religion, mytologi og produktion. Fantasiarbejdet fører ad uventede veje ved hjælp af ordene og den logik og dialektik, de inspirerer til. Det skaber den sørensenske blanding af eventyr og fornuft, humor og viden. Den kendes fra første færd i forfatterskabet og er egentlig gyldig for både hans fiktion og filosofi, enkelthistorier og den store fortælling, som han holdt i live fra historiens og myternes verden i stadig bearbejdning og fortolkning. Det gjaldt også samfundets aktuelle myter. I al rationalitet var det et ganske omfattende oprør, fra hvilken midte det nu end kom. En standhaftig kætter var han, for nu at stjæle en titel fra en af teksterne.
Bagatellerne er nye, pointerede udtryk for hans kritiske fantasi. Bogen er komponeret med fem fingerede tv-interview som rygrad eller mellemspil, en serie ’Samvittighedsspørgsmål’ ellers planlagt til otte udsendelser, men standset af programdirektøren, der nødtvungent indvilligede i at være sidste offer.
Det var da med blandede følelser, han kunne konstatere, at hans argument for nedlæggelsen slog til, seertallet vedblev at dale. Her er spørgsmål og svar drevent, ja nederdrægtigt lavet, så tæt på virkeligheden, som var de ready mades, når præsten skal svare på, hvordan det er at forkynde noget, han måske ikke tror på, når forsvarsadvokaten og anklageren vinder sager mod deres inderste overbevisning, når politikeren arbejder på grænsen mellem løgn og sandhed, topchefen går fra én virksomhed til en helt anden og programchefen står mellem kvalitet og pop. Det er alt sammen studier i magthaveres argumentationsteknik, selvbedragets forgyldninger, dobbelthedernes forelskelse i halvhederne, samtaler, der ikke konkluderer, men holder op, fordi der skal være plads til reklamer.

Dødsgangen
Magten og afmagten er et stadigt tema. Vittigt om Holger Danske som dansk selvportræt. Han så alt, hvad der skete, »man kan ikke sige: overvågede, men på sin vis holdt et lukket øje med.« Er det dér, vi har vores samvittighed? Kærligheden er et indvævet tema i de ironiske variationer over Ariadne, Dronningen af Saba, Hertug Blåskæg og i tolkningen Pierre og Héloises historie.
Fortællingerne spænder fra de helt dagligdags pudsige situationer til de store dilemmaer af samvittighed, som når den berømte kontroversielle forfatter nødsages til at holde festtalen for despoten og ligesom i filmen Festen har to manuskripter med sig. Teksten slutter, idet talen begynder.
Ikke tilfældigt, at denne afdeling slutter på dødsgangen hos en mand, alene med sin viden om, at han ikke har gjort det. En anden dødsgang er plejehjemmet, der vises i seks situationer under resignationens monotoni og afslutter med replikken: »Jeg ser klart, at man i alderdommen ser mere og mere uklart! Mens snakken fortsætter.« Mest gribende er dog den ’Affaldspligt’, en ældre dame nærer over for renovationsmanden, der – efter at hun har anstrengt sig til det yderste for at finde noget at kassere – finder en indtørret gammel kone i posen.
Villy Sørensens konsekvensfantasi driver samtalerne, hændelserne, til den yderste absurde pointe. Den kan være ensbetydende med døden eller i lidt mildere form: at gå forkert som i »Historien om en Børge«, ham, der ikke kan finde hjem, hans navn står ikke længere på døren, eller ham, der går til psykolog, fordi han hele tiden drømmer, at han ikke kan finde hjem og derefter også drømmer behandlingen. Eller i »Hvor er min skæbne?« Skæbnen undgår ham, hører ham ikke. Er det her? Nej, han er gået forkert. Det er så slemt, at Villy Sørensen her har formet problemet som et digt, nærmest som en’vejrdag’.
Der er på den måde spejlinger af store skæbner i små mennesker, som her er genstand for en vis tør ømhed, som over for ham, der –
atter i digtform – oplever det underlige i at blive kendt som den ukendte soldat. At sætte døden under demokratisk kontrol er da et værdigt emne for en folkeafstemning, hvor man fastsætter en uoverskridelig aldersgrænse, så man slipper for en død, der rammer uden persons anseelse, og i stedet fastsætter en lykkelig ende. Medmenneskelighedsteknik, kan det også kaldes.
Og så sluttes der af med en herlig groteske, »En mediebegivenhed«, der på sin vis også er et spørgsmål om samvittighed. En fyr har ondt i ryggen. Der vokser vinger ud. Han skal beslutte sig for operation eller en højere skæbne. Årets sensation. Levitation.
Svært at undgå at læse ikke bare den fortælling, men hele den forbavsende bagatelsamling som en boblende vital, livsdygtig og dødsmodig variationsrække over forfatterens samlede eller udvalgte erfaringer, kropslige – der er megen krop i stil og motiver – og psykiske. En bog læst ikke kun med vemod, men med lettelse i sindet.

*Villy Sørensen: 55 bagateller. Prosatekster. 144 s., 150 kr. Gyldendal. Udkommer i dag

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.