Al magt til fantasien

Hvorfor blev Peter til Peter Pan? Franskmanden Loisel forsøger i en ny tegneserie på blændende vis at løse denne gåde
4. januar 2003

Ny tegneserie
I ti år har den franske tegner og forfatter Régis Loisel holdt læserne fastspændt med sin tegneserie Peter Pan, en meget fri fortolkning af James Matthew Barries klassiske børnebog. Resultatet, hvoraf femte og næstsidste bind Klo nu foreligger på dansk, kan læses af både børn – da Peter og hans allierede på Ønskeøen kæmper med sørøvere, krokodiller og indianere – og voksne – da Loisel meget originalt undersøger, hvorfor drengen Peter ikke vil være voksen.
Dette antydes som bekendt i Barries’ roman, men Loisel går videre og kommer med sin helt konkrete årsagsforklaring. I romanen siger Peter, at han løb hjemmefra den dag, han blev født, fordi han hørte, at hans forældre allerede havde bestemt, hvad han skulle være som voksen. En skræmmende tanke for en lille dreng, især når de gamles forslag højst sandsynligt har været revisor eller forsikringsmand og ikke brandmand eller fodboldspiller! Peter gemte sig i Kensington Park i London sammen med feerne og ’de glemte drenge’, som i sin tid faldt ud af barnevognen og ikke blev savnet af hverken barnepigen eller forældrene. Sammen tager de med Peter Pan til Ønskeøen, hvor man ikke skal gå i skole eller sidde pænt ved bordet, men i stedet kæmpe mod sørøvere og indianere.

Trist hverdag
Barries’ halvmelankolske og ærbare børnebogsromantik forlader Loisel til fordel for en mere barsk og hverdagsrealistisk skildring, ikke bare i Londons slum, men også på Ønskeøen, hvor dræberlystne pirater hærger, og svært erotiske havfruer forsøger at prikke hul på den unge Peters seksualitet. På samme vis er Peters opvækst i London snarere skildret i Charles Dickens’ ånd end i en opbyggelig, victoriansk fortælling, idet han af sin tyranniske, prostituerede og alkoholiserede mor i det forhutlede Eastend-kvarter sendes ud på den endeløse jagt efter dagens flaske sprut. Faderen er naturligvis skredet for længst, alligevel har Peter drømmen om kærligheden fra sit ophav, som han beretter videre til sine hengivne tilhører, de glemte drenge fra Barries’ forlæg, der i Loisels historie er en bande hjemløse drenge, hvis største ønske også er moderlig omsorg.

Død over de voksne
Loisels skildring af, hvordan man gjorde en dreng fortræd, er dog ikke slettet for håb, da Peter på Ønskeøen opbygger et venskab med Pan, lederen af fantasifolket, der oprindeligt blev skabt af menneskenes fantasi, men som nu er truet på eksistensen, da de voksne i stedet for de søde drømme går op i magt og rigdom. Men Pan dør og Peter påtager sig skylden og lader sig smelte sammen med Pans personlighed, så Loisel hermed kommer med sin udlægning af, hvordan Peter på Ønskeøen blev til Peter Pan. Omkring denne udviklingshistorie folder slaget mod sørøverne sig ud, dog ikke udelukkende som en actionfyldt rammehistorie, thi Peter Pans opgør med Kaptajn Klo stikker dybere: Ud over at den onde kaptajn har alle de voksnes unoder, afsløres det ikke overraskende, at hans forhold til Peter Pan er mere end almindeligt kompliceret.
Régis Loisel har skabt en fortælling, der både underholder og afdækker de dybere lag hos en lille fattig, forældreløs dreng. Loisels løse streg emmer af overskud og stilsikkerhed, billedvinklerne er svimlende, temperamentet gnister ud af tegningerne og man fornemmer virkelig, at der er noget på spil i dramaet. Loisel har lovet, at det sidste og afsluttende bind skal udkomme til næste år, så det løfte har han bare at holde!

*Regis Loisel: Peter Pan 5: ’Klo’. 54 s., farver, 98 kr. Carlsen Comics