Det’ bare mænd

Tony Parsons britiske bestseller ’mand og dreng’ er et underholdende og letfordøjeligt indslag i tidens debat om mandens krise
29. januar 2003

Ny bog
I takt med at den barske natur er blevet tæmmet, de onde fjender er blevet usynlige, og kvinderne ikke længere kun vil bygge rede, er manden begyndt at frygte for sin identitet som aldrig før. Hvad indebærer det at være mand, lyder spørgsmålet ikke blot på psykologernes brikse og i de mange besynderlige cigarklubber og lignende, der er skudt op gennem det seneste årti, men også i populære film som f.ex. Det’ bare mænd (1997) og Fight Club (1999), samt ikke mindst i boghandlernes vinduer.
Specielt forfattere med erfaring som klummeskribent eller hårdkogt macho-reporter fra de mange glitrede livsstilsmagasiner rundt om i verden har haft succes med historier om mænd, der føler sig splittet mellem traditionelle maskuline dyder og den moderne tids krav om ligestilling på alle leder og kanter.
Herhjemme er vi stødt på bl.a. amerikanske Sebastian Junger (Den perfekte storm, 1997), engelske Nick Hornby (bl.a. Fever Pitch, 1995) samt naturligvis Henrik Lists neonglimtende røverhistorier fra Amerika, Pussyland (2001), og Jens Vilstrups underholdende Tilt (1998) og netop udsendte Natfeber (2002)
Til denne liste føjer sig britiske Tony Parsons, der efter i en årrække at have ernæret sig som skribent på en række af Englands førende aviser og magasiner, i 1999 sendte romanen man and boy på gaden til et salg, der foreløbig har rundet de to millioner eksemplarer.

Forfra som 30-årig
Spørgsmålet om, hvor manden går hen, når han ikke længere kan gå i krig, svæver i mere end en forstand gennem mand og dreng, som netop er blevet oversat til dansk. Fortælleren Harry Silver er lykkelig gift, far til en fireårig dreng og indehaver af et ønskejob som tv-producer. I dagene op til sin 30-års fødselsdag spekulerer han alligevel på, om ikke der mangler et eller andet i denne boble af en kernefamilie. Måske en håndbygget MG med kaleche? Måske en uforpligtende affære med sekretæren?
Drømmen om at mærke vinden i håret bag rattet i en rød sportsvogn går i opfyldelse, men friheden har sin pris. På en en enkelt nat taber Harry sin tilværelse på gulvet og må derefter starte forfra med at finde ud af, hvad livet handler om, og hvilke maskuline pejlemærker, man kommer længst med at styre efter. Undervejs bliver Harry nødt til at genopdage kærligheden, ligesom han må lære sin søn og ikke mindst sin aldrende far at kende – en fåmælt far, der deltog i Anden Verdenskrig og siden allerhelst har villet passe sit rosenbed, men trods alt også har følelser, viser det sig.

Rørende og morsom
Fra første til sidste side summer mand og dreng af komiske situationer, pinlige stunder og smertefulde opgør, som enhver moderne mand givetvis vil nikke genkendende til. Akkurat som i sine mere eller mindre selvbiografiske klummer for magasiner som Arena og GQ sætter den 47-årige forfatter det ene genkendelige optrin efter det andet på spidsen i en underholdende og letfordøjelig tone.
Og jo, man kunne måske godt have ønsket sig, at den hæsblæsende handling havde givet læseren tid til at få vejret indimellem. Måske oven i købet at den havde stukket lidt dybere til og i den aktuelle debat om mandens identitetskrise. Romanens slutning – Parsons har dette efterår udgivet en opfølger, man and wife (2002) – rundes ligeledes en smule for pænt og romantisk af, vil nogen sikkert mene.
Men hvorfor ikke bare sætte en aften af til en rørende og morsom roman, der trods sin bestseller-status besidder et mere end acceptabelt litterært niveau. Det bliver du i hvert fald nødt til, hvis du først er gået i gang med mand og dreng. Den er ikke til at lægge bort, før sidste side er vendt.

*Tony Parsons: mand og dreng. oversat af Dorthe Stage. 328 s., 298 kr. Forlaget Rosenkilde