Liv og realisme

Hjertevarmen forener spændet mellem Rindels poetiske ’altids’realisme og Vinn Nielsens lunt underspillede samtidsrealisme i to nye ungdomsromaner
13. marts 2003

Ungdomsbøger
Gerd Rindel var tilbage i 1980’erne en markant fornyer af den socialrealistiske børneroman i Danmark. Hovedsporet i forfatterskabet har siden den opsigtsvækkende debut med Øretævens vej (1981) om to søskende i en fattig arbejderfamilie i 1870’ernes København været den gennemresearchede fortælling med vægten på det hele menneske i spil mellem historiens vingesus og sine egne rødder, drifter og fremtidsdrømme. Og altid med både en gennemsanset og en med årene stadig tættere poetisk farvet eksponering af personer, miljø og scenerier.
Rindels seneste (ungdoms)roman, Men himlen lukker sine øjne, føjer sig smukt ind i dette mønster. Stedet er en lille flække nær Vadehavet i det overvejende dansksindede (men indtil 1920 tyskkontrollerede) Nordslesvig under Første Verdenskrig, hvor vi følger to familier og deres dagligliv i en periode, hvor krigens skadevirkninger i ét og alt er styrende for det liv, der leves. Romanen har fokus på tre temperamentsforskellige børn i købmand Ravns familie – og med dem som synsvinkelbærere indfanges de brudflader mellem kærlighed, sorg og savn, som bærer romanens fint tonede dramaturgi, hvor den salte og særprægede natur i marsklandet fungerer som sjælemusikalsk klangbund for personernes selvforståelse.
Bogens styrke ligger i den psykologiske indsigt og det sceniske nærvær, som er tæt indfarvet i såvel hverdagssituationer som i den korrespondance, den yngste søster, Kerstine, fører med broderen Jens Peter og kromandens Frederik. I disse breve bliver krigens gru på overbevisende facon synlig og nærværende som determinerende korrektiv i de enkelte personers tilværelsestolkning. Yderligere sat i relief af fødslen af det barn, storesøster Thea får som følge af sin stormende forelskelse i en tilrejsende karismatisk prædikant.
Man har det godt i selskab med Gerd Rindels dybt solidariske fortællestemme, som altid er i fin og hjertevarm nærkontakt med såvel store som små potentialer i det drejende livshjul.

Underfundig aflytning
Bent Vinn Nielsens nye ungdomsroman, Fru Ingvarsens chatol, har den store EF-afstemningsdag 2. oktober 1972 som ramme for sin fortælling om den faderløse Thomas og hans liv i en lille lejlighed i Vanløse med sin »raffi« mor, den på overfladen sirligt pæne og tilsyneladende småborgerligt fastfrosne fru Ingvardsen, som dog viser sig også at være et godt menneske.
På den historiske dag beordres 15-årige Thomas, som pga. afstemningen har skolefri, af moderen til at sidde hjemme og vente på den montør, som skal ordne deres telefon, der netop på denne dag er i uorden. Ventetiden bruges til at reflektere over det liv, Thomas hidtil har levet med moderen, og kulminerer med, at Thomas åbner det famøse chatol, hvor moderen har gemt alle breve, papirer og ungdomsbilleder.
Thomas finder ud af, at den mand, moderen har udlagt som hans far, umuligt kan være det. Denne opdagelse kunne føre til en tragisk udgang, men bliver i stedet en ny afsætningsrampe for forståelse og udvikling i forholdet mellem mor og søn. Romanen klinger ud på en fint vibrerende fornemmelse af, at verden fortsat åbner sig for de to personer.
Det er i registreringen og den underfundige aflytning af de små bevægelser på denne vej, romanen har sin særlige stil og tone. Danskerne melder sig til slut med et knebent ja ind i det store europæiske fællesskab samtidig med, at mor-stemmen, med den beskyttende formaning om, at Thomas skal huske det varme, særlige vinterhalstørklæde, forstummer. Der er ydermere flot tegnede bipersoner og præcise beskrivelser af Thomas’ første møder med den vågnende erotiske drift i denne af omfang lille roman, der atter en gang demonstrerer, at Vinn Nielsen kan noget særligt i retning af at rokke ved de billeder, vi ofte går og fastholder hinanden i, når det gælder vores opfattelse af sociale skel og de ofte mærkværdige, uskrevne regler for ’korrekt adfærd’.

*Gerd Rindel: Men himlen lukker sine øjne, 228 s., kr. 299,- Høst & Søn. ISBN: 87-14-11823-8
*Bent Vinn Nielsen: Fru Ingvarsens chatol. 90 s., 125 kr. Dansklærerforeningens serie ’Frit for fantasi’. ISBN: 87-7704-624-2