Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Musik i det lykkelige Arabien

Ny bog om arabisk musik med tilhørende lydillustrationer minder om, at der findes livskraftige ikke-vestlige musiktraditioner, vi har til gode at opdage
Kultur
4. marts 2003

Ny bog
Der er få aktører i det danske musikliv, som har arbejdet inden for så mange områder som Poul Rovsing Olsen (1922-1982). Han var komponist, dagbladskritiker, leder af Dansk Folkemindesamling, lektor på Musikvidenskabeligt Institut med speciale i ikke-europæiske musikkulturer, præsident for International Folk Music Council, formand for Dansk Komponist Forening, advokat med ansættelse i Undervisningsministeriet med speciale i ophavsret.
Rovsing Olsen var en alsidig kunstner, der i egen formulering har forsøgt »... at underminere den arrogante vesterlandske tradition ved at lade sig inspirere af de afrikanske og orientalske traditioner.«
Et vidnesbyrd om denne indstilling til den kunstneriske praksis er kommet i skikkelse af en bog, der formidler dele af den forskning, Rovsing Olsen udførte, men som det først ca. 20 år efter forfatterens død er blevet mulig at udgive.
Det var arkæologen P.V. Glob, der satte Rovsing Olsen på sporet af den arabiske musik. På ekspeditioner til Bahrain og andre lande i den arabiske golf, gav Glob flere generationer af arkæologer, etnografer og kunstnere skelsættende oplevelser og inspiration.
Det usædvanlige bestod bl.a. i at Glob inviterede fotografer, filmfolk, arkitekter, malere og forfattere med på disse ekspeditioner. F.eks. deltog Thorkild Hansen i ekspeditionen til Kuwait i 1960 og skrev om oplevelserne i Syv Teglsten (Gyldendal 1960). Et par år efter skrev Hansen bogen om Carsten Niebuhrs ekspedition i bogen Det lykkelige Arabien.

Tekst ledsaget af lyd
Rovsing Olsens første feltarbejde fandt sted i 1958, hvor han deltog i den danske ekspedition til Kuwait og Bahrain. I alt rejste han til området seks gange i løbet af 20 år. I tillæg hertil rejser til Indien, Irak, Libanon, Syrien, Tyrkiet og Ægypten.
På samme måde som Bartók, Kodaly og Holmboe havde gjort det før på andre lokaliteter, optog og indsamlede Rovsing Olsen viden om musik i dagligdagen, til landsbybryllup og andre fester. Optagelserne er nu tilgængelige på Folkemindesamlingen i København. Nærværende bogs analyser bygger mestendels på optagelser fra Bahrain. Denne musik kan opleves på de tre cd’er, der følger med bogen.
Man forstår at musikken og de musikalske traditioner, som Rovsing Olsen beskriver, er ved at forsvinde; Bahrain, som tidligere var et centrum for perlefiskeri, er ved at blive trængt i baggrunden i forhold til den industri, der er opstået som følge af oliefund i området.
Med den nye industri vil folkemusikken måske blive en del af den etniske showbusiness, skriver forfatteren. Man bliver nysgerrig og vil gerne vide, hvad der er sket siden det 20-årige gamle manuskript blev affattet. Et efterord af redaktørerne ville have undgået, at man opfatter dele af teksten som forældet i forhold til udviklingen.
Bogens gennemgang af instrumenter er spændende læsning. Teksten er suppleret af gode firfarvefotos. En del af instrumenterne befinder sig på Musikhistorisk Museum i København, hvor de er tilgængelige for interesserede.
Læseren bliver videre ført gennem dansens væsen, med detaljer om krigs- og festdans. Et helt afsnit er viet til perlefiskernes arbejdssange. Oplysninger om den religiøse sang og kvinders sang mangler heller ikke. Læs teksten og nyd billederne akkompagneret af den klingende musik.
Det er ikke overdrevet at hævde, at de fleste læsere vil få forfærdelig meget at vide i denne bog, som de ikke vidste i forvejen. Det gælder også denne skribent, der ved læsningen først og fremmest bliver bekræftet i holdningen, at vi ved alt for lidt om de (musik)kulturer, der ikke hører til inden for de vestlige traditioner.
I det multikulturelle center hos Rikskonsertene i Oslo har man stor erfaring med at lade børn og unge fra vidt forskellige kulturer møde hinanden. De laver musik sammen og får forståelse for hinandens kulturelle baggrunde. Og som de siger deroppe: Man skyder ikke på en, man har spillet sammen med. Noget kunne unægtelig tyde på, at vi vesterlændinge skulle have spillet noget mere musik sammen med de gode folk i den arabiske golf.

*Poul Rovsing Olsen: Music in Bahrain. Traditional Music of the Arabian Gulf. 183 s., indbundet, illustreret. 3 cd’er indlagt, 288 kr. Aarhus Universitetsforlag. ISBN 87-88415-19-8. Redaktører: Scheherazade Hassan, Toufic Kerbage og Flemming øjlund. Udgivet af Moesgård Museum, Bahrains Informationsministerium og Jysk Arkæologisk Selskab

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her