Gode råd er ikke så dyre

Hvad går Lademanns forlag egentlig rundt og udgiver? Bl.a. bøger om sex, skilsmisser og ung ensomhed
9. april 2003

Nye bøger
Bortset fra et stort leksikon på cd-rom, der kom i 1995, har der i årevis været stille om Lademanns forlag, der engang gjorde Gyldendal rangen stridig som landets største forlag.
Det blev oprettet i 50’erne af Jørgen Lademann, der begyndte i det små, men med bogklubben Union fik 325.000 medlemmer. Lademann udgav tons af populærvidenskabelige bøger, ofte stor billedværker, men altid til en overkommelig pris. Eliten, både den litterære og akademiske, syntes, Lademann var til grin for sin useriøsitet. Man havde indtryk af, at forlæggeren skovlede penge ind med en stor skovl, og at det var den dybere mening med forlaget. Men folket tog hans bøger til sig. Efter stifterens død er det overtaget af Egmont og ligner dermed ikke sig selv mere.
Men hvad udgiver man så ud over det, der kommer i en række bog- og videoklubber fra Anders Ands Bogklub til Krop & Sjæl og Virkelighedens Verden? Ja, her er f.eks. tre bøger i en ny serie med den mundrappe titel, Det’
okay.
Men det’ overhovedet ikke okay, for de handler om at håndtere svære spørgsmål som forelskelse, sex, ensomhed og forældres skilsmisse.
Er bøgerne okay?

Et langt eventyr
I bindet om forelskelse og sex føler man sig hensat til de 50’ere, som forlaget kommer fra. Det »kan være svært at tale med de voksne« om disse emner, mener bogens franske forfatterinde, og så følger historien om sædcellernes vandring samt oplysninger om alt fra rugemødre og pædofili til aids, orgasme og fortrydelsespiller, og man spørger sig selv, om det med at tale om tingene virkelig er problemet i dag, hvor alting vises i tv, og hvor ægteparret Hegelers ligefremme tale i sexoplysningens tjeneste forlængst er arkæologi. I skolerne får man vel også et par ord med på vejen.
Er problemet ikke snarere, at det kan være svært for den unge at undgå den syndflod af sex og forelskelse, der kommer ud af medierne i en endeløs strøm af Glamour og porno?
Man skal ikke undervurdere Egmont Lademann. Bombardementet fra medierne skaber ikke ligefrem klarhed, men måske endda forvirring, og derfor kan det snildt være rigtigt set, at der er brug for en slags grundbog, let at læse og med sødsjove teenage-tegninger. Forklaringerne er i det store hele okay, men når manden fører sit kønsorgan ind i kvinden, og bogen hævder, at man kalder det penetration, så må man spørge: Hvem er man? Udtrykket høres sjældent uden for strengt lægevidenskabelige sammenhæng.

Af et penalhus
Om kærlighedslivet hedder det: »Når den dag kommer, hvor du starter på denne intime rejse i dit liv, så vær lykkelig. Der venter dig et langt eventyr...«
Kan nok være, men der kan sandelig også vente en overraskelse eller to. Der er ingen grund til at skræmme nye elskende med at hive en masse skrækscenarier frem, men sådan set heller ingen grund til helt at fortie virkelighedens verden.
Det gør Egmont Lademann da heller ikke i de to andre bøger, der er direkte problemorienterede. Mobningsproblemer kan vokse ud af et penalhus, der er anderledes end de andres, og mobning kan føre til ensomhedsfølelse, men ensomheden kan også være tilsyneladende grundløs, og så er den straks mere alvorlig. Bogen pløjer i dybden, når den forklarer, hvordan den unge af forældrene kan være spærret inde i et fængsel af forventninger, men rammer absolut højden, når den giver følgende råd: »Hvis du er meget høj, og de andre kalder dig »giraffen«, jamen, så spil basket...«
Bedst rundt om sit emne kommer bindet om forældres skilsmisse. Skænderierne om ubetydeligheder, der vokser til et brud. Sorgen over dette samt tvangstilpasningen til forældres nye partnere og deres eventuelle børn.
Elementær viden, vil nogen sikkert hævde, men lad mig mindes, hvad jeg fik at vide, da jeg engang mødte en sexolog, som netop havde skrevet en populær fremstilling af mænds kriser og problemer. Hun undrede sig over, at den ikke var anmeldt i Information, og jeg mumlede noget om, at vi ikke anmeldte den genre, og i øvrigt kom der så mange bøger, osv.
»Det skulle I da tage og gøre,« sagde hun.
»For det er da typisk sådan nogle mandlige Informations-læsere, der kommer i min praksis.«

*Magali Clausener-Petit: Forelskelse og sex. Pascale Perrier: Helt alene. Florence Cadier: Far og mor skal skilles. 104 s. 149 kr. (pr. bind). Egmont Lademann.